• stem van de vergeten dieren in de Nederlandse vee-industrie
  • liegebeest header

De stembus is gesloten!

Het grootste Liegebeest van 2015 is.... KFC! 

KFC noemt haar plofkip 'van goede kwaliteit' waar je je 'geen zorgen over hoeft te maken'. Lees meer in ons persbericht, of reik zelf de Liegebeest trofee uit op Facebook of Twitter.  

Heel hartelijk dank voor je stem. Je stem heeft geholpen: Danone, Melkunie, Friberne en Duroc d'Olives hebben allemaal aangegeven dat ze de gewraakte verpakking of reclame zullen aanpassen! Het Gouda Holland Keurmerk heeft de website aangepast, en zend de tv-spot niet meer uit. 

De genomineerden:

Friberne, Gaasterlands kruidenvarken

Een Gaasterlands kruidenvarken klinkt chique, maar deze varkens leven helaas niet in luxe. Hun dagelijkse handje kruiden eten ze van de kale vloer van hun hok van beton en staal. Het krulstaartje wat zo mooi prijkt op de folder, is afgeknipt en ze komen nooit buiten. Vleesindustrie met kruidensmoes dus. Zijn dat nou “vrolijke” varkens, Friberne?

KFC

“Don’t Worry, Eat Happy” kakelt KFC op haar website. En dan kraaien ze nog wat over hoge kwaliteit kip. Maar KFC serveert gewoon plofkip! Zo’n kip die met 20 anderen op een vierkante meter leefde in zijn eigen poep, met borstblaren en pootzweren tot gevolg. Nou KFC, dat vinden wij geen kwaliteit. En we worden er al helemaal niet happy van!

Danone Nature yoghurt

De koeien op de verpakking lopen in de wei. Ze mogen zelfs gezellig op de foto met een boerenstel. Hoeveel van de koeien die de melk voor de Danone Nature yoghurt produceren ook écht buiten komen, kan of wil Danone niet zeggen. Zeker een deel van de koeien staat het hele jaar door op stal. Kortom: magere yoghurt en een dito verhaal.

Gouda Holland keurmerk

Het Gouda Holland keurmerk maakt vrolijk reclame op tv met Hollandse koeien in een Hollandse wei. Dat ze net zo makkelijk deels ook melk gebruiken van Hollandse koeien die jaarrond in Hollandse stallen staan, houden deze kaaskoppen tactisch buiten beeld. Boeh, Gouda Holland keurmerk!

Geitenmelk Melkunie

“Wist je dat een geit gemiddeld drie liter melk per dag geeft. Dat is dus zo’n 15 glaasjes vol.” Melkunie deelt dit geitenweetje op hun pakken geitenmelk mét foto van een blije geit in de wei. Wij hebben ook nog wel wat weetjes: namelijk dat deze geiten helemaal niet in een groene wei staan, zoals op de verpakking staat afgebeeld. Maar dat zij hun leven lang met enkele honderden bijeen in een dichte stal staan. En dat hun hoorns vaak worden verwijderd als ze net een week oud zijn.

Duroc D’Olives

Oh, wat hebben die biggen in de folder van Duroc D’Olives het fijn in het gras. Jammer alleen dat het Duroc D’Olives-vlees wat u bij uw (keur)slager koopt, niet van deze varkens komt. Die zitten namelijk dag en nacht binnen in een dichte, kale stal of varkensflat. Hun staarten zijn - onverdoofd! - afgebrand. Die narigheid blijft alleen zorgvuldig buiten beeld, want van de gladde marketeers van Duroc hoeft u alleen maar te weten dat deze varkens olijfolie door hun voer krijgen.
  • Jouw keuze



  • Maak een keuze...
Bevestig jouw keuze

 

 

Meer informatie over de 5 kandidaten: 

Friberne Gaasterlands kruidenvarken

Met het ‘Friberne Gaasterlands kruidenvarken’ haakt het varkensbedrijf Frievar BV in op een trend van de laatste tijd: eigen vleesconcepten van boeren. Veel van deze zelf bedachte vleesconcepten hebben geen keurmerk van de Dierenbescherming, maar wel een hoog dierenwelzijn. Echter, voor het Friberne Gaasterlands kruidenvarken geldt dat helaas niet. Dat is een veredeld industrievarken. De nadruk ligt op efficiëntie bij dit bedrijf en het marketingtrucje zit in het voer dat de dieren krijgen: elke dag een handje vol kruiden die varkens ook in de natuur eten. De Friberne-varkens zullen hun dagelijkse portie kruiden vast erg lekker vinden, maar dat doet niets af aan de slechte leefomstandigheden. De op het plaatje van Fiberne afgebeelde wei krijgen ze hun leven lang niet te zien. Ze verblijven, net als industrievarkens, in dichte stallen op kale vloeren, komen niet buiten en hun staartjes worden al jong afgeknipt. Het Friberne varken wordt verkocht bij (Keur)slagers en horeca groothandels.   

Gouda Holland Keurmerk

Het Gouda Holland Keurmerk is opgezet door drie grote zuivelproducenten: Friesland Campina, DOC Kaas en CZ Rouveen. Het keurmerk betekent dat de kaas in Nederland is gemaakt. Maar de reclame die het keurmerk maakt suggereert veel meer: namelijk weidegang. Op de website van het Gouda Holland keurmerk staat: “…want Gouda Holland wordt gemaakt van echte Nederlandse melk van Hollandse koeien die op groene weiden grazen.” Dat impliceert dat alle koeien die de melk voor de kazen met het Gouda Holland keurmerk leveren, weidegang krijgen. Ook de tv-campagne is vol met vrolijke beelden van koeien in de wei. Maar in werkelijkheid staat een deel van de koeien die de melk voor deze Gouda Holland kazen levert, jaarrond op stal. Niet helemaal eerlijk dus. 

Kentucky Fried Chicken

KFC heeft op haar website vrolijke teksten staan over de plofkip die zij gebruiken. Onder de tenenkrommende leus “Don’t worry, Eat happy” staat: “…Van de manier waarop wij onze kip maken tot de impact die wij hebben op mens en milieu. Dit doen wij allemaal zodat jij hoge kwaliteit kip kan blijven eten, zonder je zorgen te maken.” De impact op het dier wordt maar even niet genoemd. Ten onrechte. . De consumenten eten dierenleed: vlees afkomstig van dieren die gefokt zijn om in een razend tempo te groeien en die daardoor allerlei gezondheids- en welzijnsproblemen krijgen. Maar de consumenten hoeven zich geen zorgen te maken, hoor. “Don’t worry, Eat happy.”  KFC besjoemelt daarmee de consument, omdat er wel degelijk redenen zijn voor consumenten om zich zorgen te maken als ze plofkip eten. 

Danone Nature

Op de yoghurtbekertjes van Danone Nature staan afbeeldingen van koeien in de wei, maar Danone kan geen volledige weidegang garanderen. Niet alle (Franse) koeien die de melk voor deze yoghurt leveren, lopen in de wei, zo heeft Danone zelf aan Wakker Dier laten weten. 

Melkunie geitenmelk

Melkunie suggereert met de vrolijke afbeelding van een geit in de wei dat de geiten die deze gangbare geitenmelk leveren, buiten komen. In werkelijkheid staan de meeste melkgeiten jaarrond op stal. Vrijwel alle geiten in de vee-industrie zitten levenslang opgesloten achter staldeuren. Alleen voor biologische geiten gelden weidegang-regels. In de stallen zitten ze met enkele honderden tot wel meer dan duizend bijeen, met amper een vierkante meter leefruimte per geit. Een onnatuurlijke situatie voor een geit die buiten moet kunnen lopen en moet kunnen klauteren. 

Het weetje op de verpakking van Melkunie Geitenmelk is ook onvolledig omdat ze er niet bij vertellen hoe die hoge melkproductie wordt bereikt en welke gevolgen dat heeft voor de dieren. Er staat: “Wist je dat een geit gemiddeld drie liter melk per dag geeft. Dat is dus zo’n 15 glaasjes vol.” Maar Melkunie vertelt niet dat ze voor die 1.000 liter melkproductie per jaar ernstig worden doorgefokt op hoge prestaties. En dat daarvoor de lammetjes bij de moedergeit worden weggehaald. Ook laat de voorkant van de verpakking een plaatje zien van een gehoornde geit op een mok, terwijl de meeste geiten óf hoornloos worden gefokt óf van hun hoorns worden ontdaan als ze nog geen twee weken oud zijn.

Duroc d’Olives varken
Het Duroc d’Olives varken wordt verkocht bij veel slagers in Nederland, waaronder Keurslagers. En in de horeca. Net als Friberne varkens, proberen ze zich te onderscheiden van de ‘gangbare varkenshouderij’ en doen dat met wel heel misleidende plaatjes. In de folder en in de promovideo’s dartelen biggetjes van het Duroc ras in het groene gras. Ook staan in de folder mooie woorden over ‘respect voor dieren’. Maar als je verder zoekt, vind je enorme stallen. Een van de twee locaties waar de dieren worden gehouden, is zelfs een varkensflat. De dieren leven in een industriële omgeving van beton en staal, hun staarten worden afgebrand en dat gras op de folder hebben ze nog nooit gezien. 
 

nieuws over de Liegebeest verkiezing

13 jan 2016 Plofkip bij Lidl

Lidl blijkt niet- zoals beloofd - te zijn omgeschakeld naar een langzamergroeiend kippenras. Ze halen kunstgrepen uit met een plofkipras. Albert Heijn en Jumbo zijn wel omgeschakeld. Wakker Dier trekt radiospot terug. Lees ons persbericht of in het AD.   

19 nov 2015 Liegebeest verkiezing werkt!

Goed nieuws: Drie Liegebeest kandidaten hebben al aangegeven dat zij de verpakking en/of reclame gaan aanpassen. Dat zijn Danone, Melkunie en Duroc d'Olives. Help je mee en stem je ook?