• stem van de vergeten dieren in de Nederlandse vee-industrie

Wakker dier en lekker dier fuseren

17 dec 2000

Op 1 januari 2001 gaan stichting Wakker Dier en Stichting Lekker Dier fuseren. Hiermee ontstaat de grootste dierenbeschermingsorganisatie tegen de bio-industrie. De naam van de organisatie blijft Wakker Dier. Het doel van de fusie is een nog sterkere vuist te maken in de strijd tegen de bio-industrie. Nu met zowel de bruisende ideeën en snelle acties van de jonge actiegroep Wakker Dier en met een schat aan ervaring die Lekker Dier inbrengt.
Wakker Dier en Lekker Dier gaan fuseren op 1 januari. Hiermee ontstaat een nog sterkere vuist tegen de bio-industrie. Afgelopen jaar steunde Lekker Dier al in financiële zin de acties en campagnes van de actiegroep Wakker Dier. Zo werd een juridische campagne gestart met vele strafrechterlijke zaken tegen overtredende boeren. Hierbij wordt Wakker Dier bijgestaan door 31 (vrijwillige) advocaten. De campagne leidde onder andere tot 500 extra controles op welzijnswetgeving bij varkensbedrijven, een strafrechtelijk onderzoek naar het gebruik van kunstzeugen en het afblazen van diverse uitbreidingsvergunningen. Er werd een publieksvoorlichtingscampagne gestart met acties bij supermarkten en er ontstond met hulp van Lekker Dier een actiegerichte informatieve internetsite over de bio-industrie (www.bioindustrie.nl). De samenwerking verliep zo goed dat beide organisaties besloten hebben vanaf 1 januari samen te gaan. Juist in een tijdperk van BSE, varkenspest, salmonella, varkensflats en groeiende maatschappelijke kritiek op de bio-industrie, is het goed alle krachten te bundelen in de strijd tegen deze bio-industrie. In die zin wordt verdere krachtenbundeling in de dierenbeschermingswereld niet uitgesloten. Voor volgend jaar staan wederom tientallen (juridische) acties, rechtszaken en publieksvoorlichtingsacties op het programma. In januari start het 'nieuwe' Wakker Dier een biologische campagne onder de naam "LAAT ZE DE BEEST UITHANGEN" waarin deze diervriendelijke manier van boeren wordt gepromoot.

successen van Wakker Dier

wat doet Wakker Dier?

In de Nederlandse vee-industrie produceren we jaarlijks zo'n 500 miljoen dieren, vaak onder afschuwelijk omstandigheden. Wakker Dier geeft deze ‘vergeten’ dieren een stem. Wij schudden iedereen wakker, want iedereen kan kiezen voor een beter dierenwelzijn.

wat kun jij doen?