• stem van de vergeten dieren in de Nederlandse vee-industrie
  • varken met bodemprijs sticker

Kiloknallers kosten meer dan je denkt

Keurmerkloos vlees zoals industrievarken en plofkip als klantenlokker in de supermarktfolder: dat zijn kiloknallers. Als vlees zo goedkoop is, blijft er weinig geld over voor dierenwelzijn. De lage (vlees)prijzen in de supermarkt hebben veel kwalijke gevolgen voor de gehele keten, van dier tot boer tot consument.

Supermarkten hebben de macht in de vleesketen

Wakker Dier richt zich op supermarkten omdat zij de macht hebben in de keten. Slechts vijf inkooporganisaties bepalen wat er in het supermarktschap ligt, en daarmee ook wat de Nederlandse consument eet: Albert Heijn, Jumbo, Superunie (waaronder Hoogvliet en Emté), Lidl en Aldi. Zij zijn de machtigste partij in de keten. Onderling zijn deze inkooporganisaties met elkaar in een negatieve prijsspiraal beland: ieder van hen wil ‘de goedkoopste’ zijn.

Vlees: gedegradeerd tot klantenlokker en stuntartikel

Supermarkten gebruiken vlees als klantenlokker en stuntartikel. Met aanbiedingen worden klanten de winkel in gelokt. Door de lage prijzen ontstaat er prijsdruk in de keten. Boeren verdienen steeds minder per (kilo) dier.

Boeren compenseren door schaalvergroting en efficiëntie 

De afgelopen 15 jaar is het aantal boeren drastisch gedaald. Veel boeren zijn gestopt of failliet gegaan. De overgebleven bedrijven zijn vaak veel groter geworden. Daarnaast probeert de boer het hoofd boven water te houden door meer rendement uit ieder dier te halen.  

Gevolgen voor de dieren

De dieren lijden ernstig onder de groeiende honger naar kiloknallers. De lage vleesprijzen in de supermarkt, de druk in de keten, de schaalvergroting en de toenemende efficiëntie op boerenbedrijven. Het zorgt allemaal voor heel veel dierenleed:

  • Weinig ruimte – Meer dieren op een kleiner oppervlak betekent meer opbrengst per vierkante meter. Maar de kleine leefruimte voor de dieren zorgt voor grote welzijnsproblemen. Ook worden dieren aangepast aan de te kleine ruimte: delen van staarten en snavels worden verwijderd. Verdoven kost tijd en geld, dus dat wordt vaak achterwege gelaten.
  • Snelle groei en hoge productie - Er wordt al jaren gefokt op snelle groei. Want als de dieren snel volgroeid zijn, kan men de stal vaker vullen. Maar organen en skelet kunnen dit groeitempo vaak niet bijbenen. Veel dieren zijn daarom vaak ziek of hebben pijnlijke gebreken. Andere dieren moeten weer meer produceren: zo krijgt een moedervarken al meer biggen dan ze kan voeden, en moet een melkkoe steeds meer melk geven. 
  • Gesleutel aan dag- en nachtritme - Om meer vlees, melk of jongen te produceren, wordt er volop gerommeld met het natuurlijke dag- en nachtritme. Soms blijft het licht langer aan zodat de dieren meer eten en sneller groeien, maar soms blijft het juist langer uit zodat energieke dieren minder bewegen en dus minder voer verbruiken.  

Verduurzaming van vlees krijgt geen kans

Door jarenlang stunten vindt de consument (te) goedkoop vlees heel gewoon, en is daardoor steeds meer gewend geraakt aan aanbiedingen. Het gros van deze aanbiedingen is gangbaar vlees: vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Diervriendelijkere producten worden veel minder gepromoot. Door de te lage prijzen van industrievlees lijkt diervriendelijker vlees te duur. Zo remmen de supermarkten de vraag naar beter vlees en vleesvervangers, en werken daarmee ook de verduurzaming van de landbouw tegen. Overigens zijn er ook supermarkten die wel vlees verkopen, maar geen vlees uit de vee-industrie. Dit zijn bijvoorbeeld Ekoplaza, Estafette en Natuurwinkel. Hun marktaandeel is vooralsnog echter nog heel klein.

Campagne: stop met kiloknallen

Wakker Dier vraagt de supermarktbranche – de machtigste partij in de keten – om haar verantwoordelijkheid te nemen: stop met kiloknallen. Onder een kiloknaller verstaat Wakker Dier alle folderuitingen voor vlees en vleeswaren zonder zichtbaar dierenwelzijnskeurmerk. Lees hier meer


kiloknallermonitor

Met onze foldermonitor houden we nauwgezet bij hoe vaak een supermarkt kiloknalt. Bekijk hier waar jouw supermarkt staat!


video's over de kiloknaller

radiospots over de kiloknaller

  • Uw supermarkt weet het leuk te verpakken
  • Gekiloknal van Emte niet oke
  • Donateur over plofkip-kiloknallers

rapport over kiloknallen

Al jarenlang gebruiken supermarkten vlees als klantenlokker. Maar deze stuntaanbiedingen hebben veel gevolgen voor consument, boer en dier. Lees het rapport. 

nieuws over de kiloknaller

18 apr 2017 Meer kiloknallers op tv

De afgelopen 3/4 jaar zonden de supermarkten maar liefst 17.000 kiloknallers via de tv de huiskamer in. Met elke kiloknaller houden zij dierenleed in stand. Lees meer.  

25 mar 2017 Gruwels in slachthuis

Stichting Animal Rights onthulde gruwelijke misstanden in een Belgisch slachthuis. Dit slachthuis is gesloten, maar zolang vlees te goedkoop is, zullen we misstanden blijven houden. Kijk EenVandaag.  

3 mar 2017 Van Dam laat plofkip harder ploffen

Staatssecretaris Van Dam wil (nog) geen regels opstellen om dieren te beschermen tegen extreem doorfokken. Zo laat hij toe dat de fokbedrijven doorfokken voor een varken met meer tepels en een plofkip die nóg sneller groeit. Lees ons rapport over doorfokken en de reactie van Van Dam.   

 Laatste update: maart 2017

wat kun jij doen?