• stem van de vergeten dieren in de Nederlandse vee-industrie

Kiloknallers. Dat kun je niet verkopen

Afgelopen zomer voerden we campagne tegen het gekiloknal van supermarktketen Emté. Emté eindigde afgelopen half jaar hoog in de kiloknaller ranglijst van Wakker Dier, en is daardoor target in de campagne. Door te stunten met onder andere plofkip en industrievarken, proberen supermarkten als Emté klanten naar hun winkels te lokken. Maar voor kiloknallers betalen de dieren de prijs.

Nog geen winkelwagen aan ruimte 

In de reclamespot speelt een industrievarken de hoofdrol. Dit dier krijgt in de vee-industriestal weinig ruimte. Het totale hokoppervlak is afhankelijk van het aantal dieren dat samen in het hok zit, en hoe zwaar de dieren zijn. De minimale ruimte per varken is ingedeeld in gewichtsklassen. Als de varkens elk tussen de 15 tot 30 kilo wegen – zoals het varkentje in de spot – hoeft er per dier maar 0,3 m2 vloeroppervlak in het hok te zijn. Dat is nog niet eens de oppervlakte van een winkelwagentje. Als de dieren groeien, groeit de minimaal wettelijk toegestane oppervlakte mee, maar het blijft krap. Als de dieren 85 tot 110 kilo zijn, is er slechts 0,8 m2 ruimte per dier in de stal. Hier vind je van alle gewichtsklassen hoeveel ruimte er per dier in de stal is. Meer weten over het leed van de varkens in de vee-industrie, kijk dan op onze varkenspagina.

Emté prijkt bovenin kiloknaller ranglijst

Naast industrievarken, stuntte supermarkt Emté afgelopen half jaar ook nog altijd met plofkip en vlees van uitgemolken melkkoeien. De combinatie van zowel in absolute als relatieve zin veel kiloknallers zorgt ervoor dat Emté consequent in de hoogste regionen van de kiloknaller ranglijst van Wakker Dier staat. Daarom worden ze nu op tv aangesproken. Bij Emté was het afgelopen half jaar bijna 80 procent van de vleesaanbiedingen een kiloknaller, meer dan 400 stuks. Kijk hier voor een uitgebreidere uitleg en de tabel met uitslagen of klik hier als je wilt weten wat wij tellen als kiloknaller.

De varkentjes uit de spot

Benieuwd hoe de spot is gemaakt? Bekijk dan hier de making of. Hoewel er maar één varken te zien is in de spot, haalde Wakker Dier twee jonge vleesvarkentjes op. Dit deden we omdat varkens sociale dieren zijn, die niet graag alleen zitten. Als beloning voor hun optreden in de spot, mogen de twee varkentjes hun verdere leven samen doorbrengen op een scharrelboerderij in een stal met stro en lekker veel buitenruimte. Ze worden niet geslacht. Wil je meer weten over de varkentjes? Op Facebook zullen we regelmatig een update over hen sturen. 

de making of de tv-spot

 Laatste update: augustus 2017