Een einde aan de plofkip.

We bereikten een belangrijke mijlpaal, want de meeste vleesschappen zijn inmiddels ‘plofkip-vrij’. Jaarlijks krijgen 135 miljoen kippen een wat beter leven met onder andere meer ruimte, (vaak) daglicht en een langzamere groei. Als volgende stap zijn we aan de slag met vleeswaren en andere kipverkopers zoals restaurants, fastfoodketens en achterblijvende A-merken. We blijven campagne voeren tot al het in Nederland verkochte kippenvlees minimaal 1 Beter Leven ster heeft. Lees hier meer over deze belangrijke campagne.

Kiloknaller campagne

Industrievlees als klantenlokker in de supermarktfolder: dat zijn kiloknallers. Als vlees zo goedkoop is, blijft er te weinig geld over voor dierenwelzijn. De lage prijzen in de supermarkt hebben veel kwalijke gevolgen voor de gehele keten, van dier tot boer tot consument. Met onze indringende campagne staat het onderwerp nu overal op de kaart. In 2016 is het aantal aanbiedingen met een keurmerk explosief gestegen, maar helaas blijft het aantal aanbiedingen van industrievlees vooralsnog onverminderd hoog. Lees hier meer.

Beter leven voor veel kalkoenen en konijnen

Na onze oproep besloten veel supermarkten te stoppen met de verkoop van vlees van kooikonijnen. Daarnaast haalde AH de plofkalkoen uit het schap en kiest Jumbo volgend jaar voor kalkoen met één Beter Leven ster. Zo worden de kerstdagen weer een stapje diervriendelijker.

Wantoestanden veelvuldig in de media

Het lukte ons goed om de wantoestanden van de vee-industrie regelmatig in de media te brengen. We bereikten 26 miljoen tv-kijkers, onder andere in veelbekeken programma’s zoals het RTL Journaal en Kassa. Met de jaarlijkse Liegebeest-verkiezing boekten we zeer goede resultaten bij het ontmaskeren van leugenachtige reclames en verpakkingen. Meer lees je in ons campagnenieuws.

Vleesconsumptie daalt; diervriendelijk aandeel groeit

Inmiddels eet 38% van de bevolking één of meerdere dagen per week geen vlees of vis bij de hoofdmaaltijd. We schatten dat de vleesconsumptie per hoofd van de bevolking dit jaar opnieuw met meer dan 1% is gedaald. En dat het aandeel van vlees met een dierwelzijnskeurmerk tot 14% is gestegen.

Meer baten om dieren te helpen

85% van alle Nederlanders kent Wakker Dier en ons werk wordt in de samenleving steeds breder gedragen. Dat blijkt ook uit de beschikbare baten die dit jaar naar verwachting met meer dan 25% zullen stijgen. We zijn onze trouwe supporters en de Postcode Loterij zeer dankbaar en voelen ons gesteund in onze aanpak waarmee we de dieren in de vee-industrie een beter leven willen geven.

Meer weten over onze resultaten?

Download dan ons jaarverslag van 2016. Je kunt ook een papieren exemplaar bestellen.