De beloftes van supermarkten

Supermarkten sloten samen het convenant ‘Varken van Morgen’ – dat betekent dat in 2015 al het verse varkensvlees aan iets hogere welzijnseisen voldoet. Deze eisen komen veelal overeen met de normen van 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Dit betekent dat onder andere dat de varkens 1 in plaats van 0,8 m2 ruimte per dier hebben in de stal, ze maximaal 8 uur op transport mogen, de mannetjes varkens (beren) niet gecastreerd worden en er wat afleiding in het hok is. De varkens komen nooit buiten. Het gaat dus om een kleine stap vooruit.

Extra leed bij aanbiedingen

Hoewel in het vers vleesschap veel varkensvlees al is voorzien van een Beter Leven ster, laten de supermarkten deze belofte bij aanbiedingen regelmatig varen. Door aanbiedingen schiet de verkoop omhoog en kan de supermarkt vaak niet genoeg stervlees krijgen. In plaats van de aanbieding achterwege te laten, gooien veel supermarkten dan hun principes overboord en leggen toch weer vlees van industrievarkens in het schap. Zo wordt de klant keer op keer verleid om dierenleed te kopen.

Pinokkio

Wakker Dier vroeg Albert Heijn afgelopen maandag via twitter hoe de uitspraak in de Allerhande te rijmen valt met de sterloze varkenshaas in de bonusfolder. Albert Heijn probeerde zich er in eerste instantie met een grapje van af te maken. Omdat de Allerhande met een oplage van 2 miljoen mogelijk evenveel consumenten op het verkeerde been heeft gezet, stond Wakker Dier in de startblokken om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie. Toen kwam de mail van Albert Heijn binnen met de belofte om niet langer de keurmerkloze varkenshaasjes te promoten. Wakker Dier is blij met de belofte, maar hoopt nog wel op een rectificatie in de Allerhande. Want behalve de varkenshaas, zijn ook nog lang niet alle vleeswaren voorzien van een ster, en verkoopt Albert Heijn nog andere producten met industrievlees, zoals de Bierbommetjes van Unox.

Twtterbericht Albert Heijn varkenshaas keurmerk

Stop de Kiloknaller

Wakker Dier voert actie tegen de kiloknaller: gestunt met keurmerkloos vlees. Met deze campagne wil Wakker Dier bereiken dat supermarkten de folders gaan gebruiken om diervriendelijker vlees en vleesvervangers aan te prijzen, in plaats van altijd maar weer dierenleed. Zo kunnen de supermarkten de consument meenemen in de verduurzaming.