Een verantwoord Pasen?
Het paasfeest bestond jarenlang uit een lekker ontbijtje, misschien een brunch. Maar daar verdienen supers te weinig aan. Zij willen graag dat er met Pasen net zoveel gegeten wordt als met Kerst. Liever verkopen ze zelfs nog meer, want de omzet met Kerst viel tegen. Het CBL hoopt deze Pasen op een topomzet. Met uitgebreide folders en een luxe paasassortiment proberen supers van Pasen een tweede vreetfestijn te maken. Het is een dieronvriendelijk vreetfestijn, want dierenwelzijnskeurmerken zijn in de paasfolders amper terug te vinden. Gek genoeg liet het CBL deze week nog weten dat supermarkten juist een verantwoord Pasen tegemoet gingen. Dit gaat echter alleen over de chocolade-eitjes want wat betreft vlees en eieren is het paasassortiment beslist niet verantwoord. De folders staan bol van plofkip, industrievarken en schuureieren.
Het onderzoek
Het onderzochte paasassortiment is bepaald aan de hand van (online) folders van de 13 grootste supermarkten in de week voor Pasen. Het omvat de producten die buiten het gangbare basisassortiment vallen, genoemd in de paasfolders en (online)weekfolders van Aldi, Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Emté, Plus, Dirk, Deka, C1000, Coop, Deen, Hoogvliet en Vomar. Er is gekeken naar het aanbod van vlees en eieren, ongeacht de vraag of het product afgeprijsd is. Bij de eieren tellen de verse, gekookte, geverfde en de gevulde eieren. Scharreleieren komen niet in aanmerking voor het Beter Leven keurmerk; de kippen zitten permanent in de stal opgesloten. Scharreleieren beschouwen wij daarom in dit onderzoek als ei zonder welzijnskeurmerk. Promoties voor eiersalades zijn niet meegeteld.