Emté: 9 van 10 vleesaanbiedingen zijn kiloknallers

Uit de foldermonitor blijkt dat Emté in het eerste trimester van 2016 maar liefst 379 keer reclame maakte voor vlees. Dat zijn bijna 24 aanbiedingen per week. Hiervan had nog geen 10% een dierenwelzijnskeurmerk, zoals Beter Leven of biologisch. Emté maakte zelfs nog 42 keer reclame voor plofkip en 135 keer voor industrievarken. Zo gebruikt Emté keer op keer dierenleed om klanten naar haar winkels te lokken.

Ook andere supermarkten kiloknallen

Wakker Dier houdt niet alleen de aanbiedingen van Emté in de gaten, maar ook die van elf andere grote supermarktketens. Ook deze supers kiloknallen nog volop. In totaal stuntten de supermarktketens gezamenlijk 4.268 keer met vlees. Gemiddeld driekwart van al deze vleesaanbiedingen (3.235 stuks) betrof een kiloknaller. Aldi, Emté en Hoogvliet stuntten in het eerste trimester van 2016 relatief het vaakst met kiloknallers.

Tabel percentage kiloknallers tov vleesaanbiedingen 2016

Kiloknallercampagne Wakker Dier

De radiospot tegen Emté is onderdeel van de kiloknallercampagne. Wakker Dier wil − samen met een meerderheid in de Tweede Kamer, boerenorganisatie LTO, vele consumenten en vijftig hoogleraren − dat supermarkten stoppen met folderaanbiedingen voor vlees en vleeswaren zonder zichtbaar, erkend dierenwelzijnskeurmerk. Want al decennialang focust de vleesmarkt zich eenzijdig op industrieproducten en (te) lage prijzen. Ondanks toenemende maatschappelijke weerstand blijven supermarkten op grote schaal met keurmerkloos vlees stunten. Diervriendelijkere varianten krijgen zo geen kans. Met deze campagne willen we de focus in de markt verschuiven naar waarde, kwaliteit en diervriendelijkere duurzaamheid.
Lees meer over de campagne: wakkerdier.nl/campagnes/kiloknaller-campagne