• stem van de vergeten dieren in de Nederlandse vee-industrie

Iglo is grootste Liegebeest van 2012

20 okt 2012

De chickensticks van Iglo zijn gekozen door het Nederlands publiek tot Liegebeest van 2012. Dit is de ‘prijs’ voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Iglo wint de prijs, vanwege de mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar gewoon plofkip in zit. Wakker Dier: “De gemiddelde plofkip is kreupel, lijdt pijn en krijgt twee dagdoseringen antibiotica in zijn korte leven van zes weken. Wat een lef om daarbij borstklopperig te roepen hoe duurzaam je bent! Iglo is juist een achterblijver. Laat Iglo eerst maar eens overstappen naar kip met een keurmerk.” Iglo heeft nog niet gereageerd op de verkiezing. Genomineerde supermarkten Bas en Albert Heijn wel: zij beloofden beiden direct na de nominatie de verpakking van respectievelijk plofkip en boerenkaas aan te passen. Wakker Dier organiseerde de verkiezing voor de vierde keer, zodat de liegebeesten uit het schap verdwijnen en de écht eerlijke producten eindelijk een kans maken.

Zie alle kandidaten: www.wakkerdier.nl/liegebeest

Tweede en derde prijs

De tweede prijs is voor het nieuwe Keurmerk Duurzaam Rundvlees. Zij geven hun duurzame stempel ook aan vlees van dikbilkoeien, maar deze koeien hebben vanwege een genetische afwijking zulke enorme biefstukbillen, dat natuurlijk bevallen in 90% van de gevallen onmogelijk is. De bitterballen van Herman den Blijker die zogenaamd ‘louter ingrediënten van topkwaliteit’ bevatten, krijgen de derde prijs in de verkiezing. Hermans ballen bevatten in werkelijkheid kip, kalf, varken en rund uit de vee-industrie. De topkwaliteit slaat op de verse kruiden in de bal, aldus de consumentenservice van Herman.

Liegebeest verkiezing werkt

Twee van de genomineerden hebben hun productverpakking aangepast naar aanleiding van de verkiezing. Supermarkt Bas was genomineerd met haar misleidende plofkipverpakking, waarop een afbeelding stond van kippen die vrolijk buiten scharrelen. Bas erkent dat het hier gewoon om plofkip gaat en heeft de verpakking inmiddels uit de winkel gehaald. De boerenkaas van Albert Heijn was genomineerd, omdat de verpakking versierd werd door een foto van grazende koeien terwijl er geen weidemelkgarantie wordt gegeven. Albert Heijn heeft aangegeven de verpakking begin 2013 aan te passen. Ook naast deze twee bedrijven is er verbetering zichtbaar. Dit jaar vond Wakker Dier nergens meer plaatjes van kippen in de wei op dozen van scharreleieren. Dat was drie jaar geleden wel anders. Ook werd het woord ‘diervriendelijk’ niet meer gevonden op ‘gangbare’ producten uit de vee-industrie. En op producten met slechts 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming beperkt men zich tot het woord ‘diervriendelijker’, want echt diervriendelijk is dat tussensegment nog steeds niet. Hopelijk is dit de laatste keer dat de Liegebeest verkiezing nodig is.    

Liegebeesten van voorgaande jaren

Vorig jaar nam CDA-kamerlid Ger Koopmans de trofee in ontvangst o.a. vanwege de uitspraak “foie gras is verantwoord geproduceerd”. In 2010 won de term “scharrelei” de prijs. De naam doet consumenten ten onrechte denken dat de kippen vrij buiten hebben kunnen scharrelen. In 2009 ging de prijs naar de reclame: “Kalfvlees, daar wordt echt iedereen vrolijk van” (met ‘smaakpolitie’ Rob Geus) terwijl het overgrote deel van de Nederlandse kalfjes toen nog leed aan bloedarmoede.
 

« Terug naar persberichten

successen van Wakker Dier

wat doet Wakker Dier?

In de Nederlandse vee-industrie produceren we jaarlijks zo'n 500 miljoen dieren, vaak onder afschuwelijk omstandigheden. Wakker Dier geeft deze ‘vergeten’ dieren een stem. Wij schudden iedereen wakker, want iedereen kan kiezen voor een beter dierenwelzijn.

wat kun jij doen?