• stem van de vergeten dieren in de Nederlandse vee-industrie

Jan Linders stopt met Chinees kooikonijn

21 dec 2016

Share to Facebook Share to Twitter Share to LinkedIn Share by email

Wakker Dier trekt radiocampagne tegen Jan Linders terug

De Limburgse supermarkt Jan Linders stopt direct met de inkoop van Chinees kooikonijn. Dit zegde de supermarkt donderdagochtend toe aan Wakker Dier. Voor de huidige voorraad zal Jan Linders op de website en in de winkel duidelijk maken aan de klant dat het ‘Konijn op Limburgse Wijze’ konijn uit China bevat. Zo weet de consument wat hij eet. Wakker Dier startte vanmorgen een radiocampagne om de klanten te waarschuwen voor dit verstopte dierenleed, en trekt de radiocampagne na deze toezegging terug. Eerder deze week kon Wakker Dier het heugelijke nieuws brengen dat maar liefst negen supermarkten helemaal geen konijn meer inkopen vanwege het dierenleed.

Linders Konijn wordt streekproduct

Jan Linders schrijft op haar website ‘regionaal betrokken’ te zijn en ‘duurzaamheid van en voor het zuiden’ belangrijk te vinden. Met het Chinees kooikonijn sloegen ze de plank dan ook volledig mis, vindt Wakker Dier. Jan Linders geeft aan om met Nederlandse konijnenhouders te gaan werken aan een verbeterd Parksysteem zodat het hopelijk in de toekomst één Beter Leven ster van de Dierenbescherming kan krijgen. Kooikonijn wordt in ieder geval niet meer ingekocht, belooft Jan Linders.

Van ‘kooikonijn’ naar ‘Parkkonijn’

Geïmporteerd konijn is meestal traditioneel kooikonijn. In de kooien leven de konijnen op draadgaas met minder ruimte dan een A4-tje per konijn (17 tot 22 dieren per m2). Ze kunnen niet huppelen, niet rechtop zitten en niet uitgestrekt liggen. De konijnen lijden aan gewrichtspijnen en het draadgaas veroorzaakt pijn aan hun pootjes. Er is veel afwijkend gedrag zoals knagen aan het gaas en een enorm hoge sterfte: één op de vijf à zes konijnen haalt de slachtleeftijd niet. Het Parksysteem houdt zo’n twaalf konijnen op een vierkante meter in een hok zonder dak. Rechtop zitten en een paar huppeltjes zijn dus mogelijk. Ook krijgen ze wat afleidingsmateriaal. Eerder meldde Wakker Dier meer verbeterstappen voor konijnen.

De konijnen van Jan Linders

Naast het kooikonijn uit China verkoopt Jan Linders ook konijnenbouten uit Frankrijk uit het zogenaamde Parksysteem, te koop als ‘konijn superieur’. Ook heeft Jan nog Nederlands konijnenvlees met één Beter Leven ster. Konijn met het Beter Leven keurmerk wordt in Nederland niet meer gehouden. Jan Linders verkoopt daarom dit jaar nog de laatste restanten van vorig jaar, als kant-en-klare konijnenstoverij.

Campagne Wakker Dier

Wakker Dier voert campagne voor een beter leven voor de dieren in de vee-industrie. Dat doet zij door het bedrijfsleven aan te spreken op hun verantwoordelijkheid voor de dieren en te kiezen voor minimaal één Beter Leven ster. Wakker Dier raadt consumenten aan om minder vlees te eten en te kiezen voor vlees met minimaal twee Beter Leven sterren, want dan weet je zeker dat de dieren ook naar buiten konden. Konijnenvlees met twee of drie Beter Leven sterren wordt in geen enkele supermarkt verkocht. Vandaar de oproep van Wakker Dier: “Geen enkel konijn in het supermarktschap heeft in de wei gehuppeld. Denk aan de dieren, en kies voor een biologische of vegetarische Kerst.”

Share to Facebook Share to Twitter Share to LinkedIn Share by email

successen van Wakker Dier

wat doet Wakker Dier?

In de Nederlandse vee-industrie produceren we jaarlijks zo'n 500 miljoen dieren, vaak onder afschuwelijk omstandigheden. Wakker Dier geeft deze ‘vergeten’ dieren een stem. Wij schudden iedereen wakker, want iedereen kan kiezen voor een beter dierenwelzijn.

wat kun jij doen?