Wakker Dier leest in het rapport van de ACM vooral een bevestiging dat de kip van morgen een flopkip is en de supermarkten nu moeten overstappen naar kip met het Beter Leven Keurmerk. De welzijnsvoordelen van de kip van morgen zijn zo minimaal dat de consument amper een beter leven terugkrijgt voor de extra kosten die zij moet gaan betalen, concludeert ACM. De kip van morgen ziet nooit de buitenlucht, is vrijwel even kreupel als de plofkip en wordt onvoldoende diervriendelijk geslacht. Ook hekelt de ACM het gebrek aan ambitieuze afspraken over het antibioticagebruik. Onacceptabel voor de consument, concludeert de mededingingswaakhond. Goedkoop blijkt duurkoop, bij deze flopkip. Als de supermarkten hadden gekozen voor een afspraak om over te schakelen op de door Wakker Dier gewenste kip met 1 Beter Leven ster, dan was er geen strijdigheid geweest met uitzonderingscriterium 1 en 2 van de mededingingswet, zo blijkt uit de analyse van de ACM. Een kip met 1 Beter Leven ster heeft een aanzienlijk beter leven. Voor dit betere leven is de consument wél bereid meer te betalen, concludeert de ACM.
De supermarkten laten ook enorme marktkansen liggen voor betere kip. Ze zouden hun klanten betere informatie moeten geven over de verschillen tussen plofkip en kip met Beter Leven keurmerk. Dat stelt de ACM in haar rapport. De supermarkten hebben veel te weinig diervriendelijkere kip in het schap en hun reclamefolders, zo constateert ook Wakker Dier. Ze laten de diervriendelijke consument in de kou staan. Wakker Dier herkent deze kritiek van ACM aan het adres van de supermarkten. De supermarkten zijn vooral met elkaar aan het bekvechten wie de goedkoopste kiloknaller-plofkip in het schap heeft. Het kiloknallen is afgelopen jaar zelfs toegenomen, bleek onlangs uit ons onderzoek. Van de meeste kipproducten is vaak niet eens een diervriendelijkere variant verkrijgbaar, zo constateerde Wakker Dier in 2013.
Kip van morgen onvoldoende diervriendelijk constateert ACM
Afspraken tussen supermarkten over een beter dierenwelzijn zijn in principe toegestaan binnen de mededingingsregels. Maar de consument moet in dat geval wel waar krijgen voor zijn geld. Bij de kip van morgen is dat niet het geval, bij kip met het Beter Leven keurmerk wel. Dit blijkt uit een analyse van de mededingingswaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM). Als supermarkten overschakelen op een kip met 1 Beter Leven ster, is de door ACM geconstateerde strijdigheid met de uitzonderingscriteria 1 en 2 van de mededingingswet opgeheven. Minstens zo belangrijk is dat de consument Beter Leven kip wíl. De consument is meer dan bereid de hogere prijs voor Beter Leven kip te betalen, stelt de ACM op basis van uitgebreid consumentenonderzoek. Wakker Dier wil dat supermarkten nu doorpakken voor een beter kippenwelzijn en omschakelen van kip van morgen naar de Beter Leven kip.