• stem van de vergeten dieren in de Nederlandse vee-industrie

Pas op voor Chinees kooikonijn

21 dec 2016

Share to Facebook Share to Twitter Share to LinkedIn Share by email

Wakker Dier start actie tegen supermarkt Jan Linders 

Wakker Dier start een radiocampagne tegen de Limburgse supermarkt Jan Linders. Jan Linders is namelijk de laatste supermarkt die Chinees kooikonijn verkoopt, en ook blijft verkopen. Sterker nog: Jan Linders verkoopt dit dierenleed onder de noemer ‘Onze Trots’ en schrijft op het etiket: ‘Konijn op Limburgse Wijze’. Wakker Dier waarschuwt de klanten van Jan Linders voor dit dierenleed. Bij andere supermarkten heeft Wakker Dier sinds Kerst 2015 veel succes geboekt voor Flappie; zeven supermarkten zijn inmiddels gestopt met de verkoop van konijn, twee anderen stoppen binnenkort en weer zes andere geven het konijn ietsje meer ruimte. Wakker Dier: “Er is geen supermarkt die nog kooikonijn uit China verkoopt, behalve Jan Linders. Dat is niks om trots op te zijn, Jan.” 

De konijnen van Jan

Om aan de vraag naar konijnenvlees te voldoen, schotelt de Limburgse supermarkt Jan Linders konijn voor uit drie landen, waaronder kooikonijn uit China. Door toevoeging van een Limburgse saus is dit kooikonijn ineens ‘konijn op Limburgse wijze’ geworden. Daarnaast heeft Jan Linders konijnenbouten uit Frankrijk, te koop als ‘konijn superieur’, en Nederlands vlees met één Beter Leven ster. Konijnenvlees met het Beter Leven keurmerk wordt in Nederland niet meer geproduceerd. Jan Linders verkoopt daarom dit jaar nog de laatste restanten van vorig jaar, als kant-en-klare konijnenstoverij. 
 

Trots op streekproducten

Jan Linders schrijft op haar website ‘regionaal betrokken’ te zijn en ‘duurzaamheid van en voor het zuiden’ belangrijk te vinden. De keten heeft ook een range met lokale streekproducten: “Onze Trots producten vertegenwoordigen de authentieke smaak van het zuiden.” Met hun Chinees kooikonijn slaan ze de plank dan ook volledig mis, vindt Wakker Dier. Want hoewel het zuiden van Nederland vele konijnenhouders telt, kiest Jan Linders hier niet voor duurzaamheid en dierenwelzijn maar voor goedkoper konijn uit het Verre Oosten. Jan Linders is de enige Nederlandse supermarkt die nog Chinese kooikonijn verkoopt. Andere supermarkten stopten met konijn, of stapten over op een ietsje diervriendelijker systeem.
 

Geïmporteerd konijnenleed

De meeste geïmporteerde konijnen leven met 16 tot 21 medekonijnen op één m2 draadgaas. In deze traditionele kooien heeft een konijn minder ruimte dan één A4-tje. Ze kunnen niet huppelen, niet rechtop zitten en niet uitgestrekt liggen. Veel konijnen lijden aan gewrichtspijnen en het draadgaas veroorzaakt pijn aan hun pootjes. Er is veel afwijkend gedrag, zoals knagen aan het gaas, en een enorm hoge sterfte: 1 op de 5 à 6 konijnen haalt de slachtleeftijd niet. 
 

Campagne Wakker Dier

Wakker Dier voert campagne voor een beter leven voor de dieren in de vee-industrie. Dat doet zij door het bedrijfsleven aan te spreken op hun verantwoordelijkheid voor de dieren en te kiezen voor minimaal één Beter Leven ster. Wakker Dier raadt consumenten aan om minder vlees te eten en te kiezen voor vlees met minimaal twee Beter Leven sterren, want dan weet je zeker dat de dieren ook naar buiten konden. Konijnenvlees met twee of drie Beter Leven sterren wordt in geen enkele supermarkt verkocht. Vandaar de oproep van Wakker Dier: “Geen enkel konijn in het supermarktschap heeft in de wei gehuppeld. Denk aan de dieren, en kies voor een biologische of vegetarische Kerst.”

 

Wakker Dier zal met bijgaand plaatje ook via Facebook de klanten van Jan Linders waarschuwen voor het Chinese kooikonijn. 

« Terug naar persberichten
Share to Facebook Share to Twitter Share to LinkedIn Share by email

successen van Wakker Dier

wat doet Wakker Dier?

In de Nederlandse vee-industrie produceren we jaarlijks zo'n 500 miljoen dieren, vaak onder afschuwelijk omstandigheden. Wakker Dier geeft deze ‘vergeten’ dieren een stem. Wij schudden iedereen wakker, want iedereen kan kiezen voor een beter dierenwelzijn.

wat kun jij doen?