Plofkip in restaurants
Mensen verwachten kwaliteit als ze uit eten gaan, van het gerecht maar ook van de oorsprong van ingrediënten. Ze vertrouwen erop dat de restaurants zelf kiezen voor bijvoorbeeld diervriendelijkere kip. Helaas is dit vaak niet het geval. Veel restaurants serveren gewoon plofkip.
Campagne tegen plofkip op de menukaart
Wakker Dier zal de komende weken via radiospotjes en (social) media consumenten oproepen om heel kritisch te zijn op kip als ze uit eten gaan. Het is verstandig om de menukaart goed te lezen en het restaurantpersoneel vragen te stellen. Als blijkt dat het restaurant plofkip verkoopt, helpt Wakker Dier om de eigenaar op een vriendelijke manier aan te spreken. Dat kan via social media, of door een kaartje achter te laten in het restaurant. Deze kaartjes zijn op de website van Wakker Dier gratis te bestellen. Op het kaartje staan onder andere tips voor de restauranteigenaar over het omschakelen naar betere kip.
De plofkipcampagne
Wakker Dier startte in januari 2012 met de campagne tegen de plofkip. Supermarkten zijn inmiddels bezig met omschakelen naar een betere kip. Maar er wordt in Nederland nog volop plofkip verkocht. In bijvoorbeeld vleeswaren, snacks, bedrijfskantines en restaurants. In het komende jaar zal Wakker Dier zich inspannen om de trend naar betere kip ook in die sectoren door te zetten.