Lees en kijk de reactie van staatssecretaris van Dam op RTL nieuws: hij bevestigt dat supermarkten de boeren een betere prijs moeten betalen zodat de dieren een beter leven krijgen. Hij wil in gesprek over kiloknallers.

Grootste stijging tot nog toe
De 7 grootste supermarktketens stuntten in 2015 3.566 keer met vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Dit is een stijging van 40% ten opzichte van 2014. De stijging wordt veroorzaakt door alle zeven supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Dirk, Emté, Jumbo, Lidl en Plus. Het aantal aanbiedingen voor vlees met een keurmerk verdubbelde tot 712 keer. Een flinke stijging, maar nog steeds is ruim vier op de vijf aanbiedingen voor keurmerkloos vlees. Slechts 2,6% van de aanbiedingen betrof biologisch vlees. Lees meer resultaten.

Ook industrievarken en plofkip vaker gepromoot
Met zowel varkensvlees, rundvlees als plofkip werd meer gestunt dan in 2014. Opvallend, want de supermarktketens hebben met elkaar afgesproken dat de plofkip en het industrievarken niet meer kunnen. Wat niet meer goed genoeg is voor de supermarkt, smeren zij nog wel hun klanten aan. De stijging in het aantal plofkipstunts komt vooral op conto van Albert Heijn, Lidl en Emté.
Supermarkten hebben lak aan politiek
Een jaar geleden stemde de Tweede Kamer voor een motie tegen het stunten met vlees, omdat het gestunt zorgt voor schaalvergroting en de transitie naar een diervriendelijkere en duurzame veehouderij remt. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde dat de lage prijzen de volksgezondheid in het geding brengen. In november zei staatssecretaris Van Dam tegen de Kamer: “Vlees is geen pak koekjes, vlees is geen zak chips, vlees is geen fles cola. Vlees komt van een dier en daar stunt je niet mee. Ik vind het ongehoord en onverantwoord dat het wel gebeurt. Want doe je dat toch, dan neem je willens en wetens de verantwoordelijkheid voor een keten waarin de boer de prijs betaalt en het dier de pineut is.” Hij wil dat overheid, keten en supermarkt gaan samenwerken voor een betere prijs. De cijfers van Wakker Dier laten zien dat de supermarkten lak hebben aan de dieren en aan de politiek. Wakker Dier dringt nogmaals bij Van Dam aan op actie.
Campagne Wakker Dier
Wakker Dier wil dat supermarkten stoppen met folderaanbiedingen voor vlees en vleeswaren zonder zichtbaar, erkend dierenwelzijnskeurmerk. Al decennialang focust de vleesmarkt zich eenzijdig op industrieproducten en (te) lage prijzen. Ondanks toenemende maatschappelijke weerstand blijven supermarkten op grote schaal met goedkoop vlees stunten. Diervriendelijkere alternatieven – zoals Beter Leven producten of vleesvervangers – krijgen zo geen kans. Met deze campagne willen we de focus in deze markt verschuiven naar waarde, kwaliteit en diervriendelijkere duurzaamheid.
Lees meer over de campagne.