Grafiek: de dierenwelzijnsscore van de 10 bekendste landelijke maaltijdboxen
(bron: Rank a Brand)

Stalmelk, industrievlees en schuureieren in de box

De vier slechtste boxen hebben ieder eigen punten waarop ze slecht scoren of waar ze naar eigen zeggen geen beleid voor hebben. Zo zit in Allerhande Box regelmatig kip die nog niet eens 1 Beter Leven ster verdient en kan er industrievarken in zitten. Verder kan er schuurei in de Allerhande Box en de Mathijs Maaltijdbox zitten en serveren Streekbox, Mathijs Maaltijdbox, Marley Spoon en HelloFresh regelmatig keurmerkloze vis. Geen van de vier slechtst scorende boxen sluit stalmelk en rundvlees zonder dierenwelzijnskeurmerk uit. Daarnaast kunnen consumenten bij zowel de Allerhande Box als de Mathijs Maaltijdbox niet eens kiezen voor de écht diervriendelijkere optie: een vegetarische box.

BeterBio, Beebox en Willem&Drees beste keuze

De maaltijdboxen van BeterBio, Beebox en Willem&Drees zijn dik in orde. Alle vlees, zuivel en eieren zijn biologisch. De Heerlijk Eerlijk Box zegt dat alles biologisch is, maar was niet bereikbaar om dit te bevestigen. Bij De Krat is niet alles biologisch, maar kiezen ze in ieder geval voor vlees, zuivel en eieren van dieren die buiten hebben gelopen. Bij Streekbox verschilt het dierenwelzijn enorm per product, zo is bijvoorbeeld alle zuivel biologisch maar gebruiken ze kip die niet eens één ster verdiend. Alleen het vissenwelzijn is in de meeste van deze boxen een ondergeschoven kindje. Alleen BeterBio kiest voor biologische vis; het enige vissenkeurmerk waarbij er eisen worden gesteld aan de slacht, namelijk een pijnloze slacht.

Ranking van maaltijdboxen

Het onderzoek is uitgevoerd door Rank a Brand, in opdracht van Wakker Dier. Aan tien bekende bedrijven die maaltijdboxen aanbieden, is gevraagd een enquête in te vullen over hun dierenwelzijnsbeleid. De Heerlijk Eerlijk Box heeft als enige de vragenlijst niet ingevuld. De enquête is voor dit bedrijf ingevuld op basis van beschikbare informatie op de website. De boxen zijn beoordeeld op het welzijnsniveau van het rund-, kalfs-, varkens-, en kippenvlees, zuivel, eieren en vis. Hoe diervriendelijker het aanbod, hoe hoger de score.