De Liegebeesten van 2016

Voorgaande jaren constateerde Wakker Dier nog blij dat er steeds minder bedrijven misleidden over dierenwelzijn. Die positieve ontwikkeling lijkt tijdelijk te zijn. Er waren dit jaar meer potentiële kandidaten dan voorgaande jaren. Wakker Dier nomineert de vijf grootste Liegebeesten.

De eerste nominatie is de kip van Lidl. Wakker Dier ontmaskerde Lidl in januari al met hun zogenaamde betere kip die gewoon nog steeds een plofkip(ras) bleek. Nu, zes maanden later, verleidt Lidl haar klanten nog steeds met een sticker over betere leefomstandigheden op hun flopkip. Unox, de tweede kandidaat, zegt al sinds 2011 op haar site dat dierenwelzijn en het Beter Leven keurmerk erg belangrijk zijn. Desondanks introduceerden ze de bierbommetjes in 2016 zonder Beter Leven keurmerk maar mét de woorden ‘100% kwaliteitsvlees’. Dit levert Unox een plekje in de verkiezing op.

De derde nominatie is Sea & We, te koop bij Sligro. Op de verpakking staat dat de tilapia wordt gekweekt met het grootste respect voor de vis, terwijl de dieren na een slecht leven in overvolle kweekvijvers onverdoofd worden geslacht. Zuivelmerk Den Eelder is kandidaat omdat ze zichzelf ‘het beste voor mens & dier’ noemt terwijl zij de pasgeboren kalfjes scheiden van hun moeder. Tot slot hebben we nog kalfsvlees van Vitel-Oké. Het kalfsvlees draagt slechts één Beter Leven ster, maar is volgens Vitel-Oké ‘uiterst diervriendelijk’ geproduceerd. Nogal een boute uitspraak aangezien de kalfjes opgroeien in een dichte stal, op een betonnen vloer met slechts twee vierkante meter leefruimte.

Dierenleed vaak verdoezeld

Wakker Dier organiseert elk jaar de Liegebeestverkiezing om sprookjes over dierenwelzijn te ontmaskeren. Door mooie praatjes op slechte producten, krijgen diervriendelijkere producten geen kans. Samen met consumenten wijst Wakker Dier met de verkiezing producenten op hun misleidende gedrag, en met succes. Steeds vaker wordt het product of de uiting aangepast nadat ze genomineerd zijn.

Liegebeesten voorgaande jaren

Vorig jaar won KFC de verkiezing. Met praatjes als “don’t worry, eat happy” probeerde KFC het leed achter de plofkip te verdoezelen. In 2014 ging de Liegebeest-titel naar supermarkt Plus voor hun Goudse Kaas waar stalmelk in zit maar toch een afbeelding op staat van een koe in de wei.  McDonald’s werd in 2013 het grootste Liegebeest vanwege hun reclames met ‘eerlijk over alles’ – alles behalve over de plofkip die ze gebruiken. In 2012 won Iglo door hun mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar plofkip in zat.