• stem van de vergeten dieren in de Nederlandse vee-industrie

Red de plofkip van McDonald's

In deze tv-spot, gaan we verder met het verhaal van de Plofkipjes van McDonald's. Lees hier meer over de vorige commercial.

De Plofkipjes staan op het punt om gevangen te worden en te eindigen als kipnugget of burger. McDonald's gaat namelijk gewoon door met het verkopen van plofkipnuggets en plofkipburgers.

Help mee en red de plofkip. Eet geen plofkip bij McDonald's!

De campagne van Wakker Dier

In januari 2012 startte Wakker Dier haar campagne tegen de plofkip: het ‘gangbare’ vleeskuiken. Wakker Dier spreekt bedrijven die plofkip verkopen publiekelijk aan. En dat werkt! Veel supermarkten en A-merken zijn inmiddels plofkipvrij.

Maar op veel andere plekken wordt nog volop plofkip verkocht, zoals in restaurants. Daar moet verandering in komen! Daarom voert Wakker Dier de komende tijd campagne tegen plofkip bij McDonald’s, één van de grootste restaurantketens van ons land.

McDonald’s is het grootste horecabedrijf van Nederland met maar liefst 248 restaurants en drie miljoen gasten per week. Ondanks de vele mooie woorden over verduurzaming op de website en het nieuwe groene logo, is alle kip die zij serveert nog steeds plofkip. Dit geeft McDonald’s zelf ook toe op haar website en per e-mail aan Wakker Dier. McDonald’s probeert het leed een klein beetje te verzachten met kortere transporttijden, een smartphone aan extra leefruimte en een eigen controlesysteem, maar de kip blijft de snelgroeiende plofkip.

De spot is een metafoor voor het leed dat de plofkippen wordt aangedaan. Kippen zouden niet gefokt moeten worden op ultrasnelle groei. Ook zouden ze niet hun korte leven moeten slijten in een overvolle stal, zonder daglicht en in hun eigen poep. McDonald’s houdt dit dierenleed in stand door plofkip te gebruiken in bijvoorbeeld haar kipnuggets. Wij roepen in deze commercial op daar een einde aan te maken door deze producten niet te kopen.

Eerdere tv-spot tegen plofkip bij McDonald's

Red de plofkip!

SMS 'PLOFKIP' naar 4333 en help mee met een eenmalige donatie van €3.