Wat wij waarderen in de campagnes van Wakker Dier is de humor die er in zit. En het is een strategisch goede keuze om de supermarkten aan te spreken, bijvoorbeeld op de verkoop van plofkip. Gelukkig met succes!

Beeld van donateurs
Joep de Jonge & Jorieke Ruim, donateurs

Sluit je aan

Meld je aan voor onze e-mails, zodat we je op de hoogte houden van wat jij kunt doen voor de dieren in de vee-industrie. We sturen je maximaal 1 tot 2 mails per maand.

Het leed dat plofkip heet

Plofkippen lijden het meest in de vijfde en zesde week van hun leven. In de dichte stal heeft elke kip minder ruimte dan één A4. Ze kunnen vaak moeilijk lopen en staan krampachtig met gespreide poten te zoeken naar evenwicht. De dieren staan hun leven lang in hun eigen poep. Door de combinatie van een vochtige, zure vloer en te weinig beweging, ontstaan aan hun voetzolen pijnlijke zweren. Lees meer over het leven en leed van de plofkip op de pagina over vleeskuikens.

Campagne Wakker Dier: stop de plofkip

Wakker Dier wil dat er geen plofkip meer verkocht wordt. We voeren sinds 2012 actief campagne tegen verkopers van plofkip.

Supermarkten en vele A-merken hebben hier al gehoor aan gegeven. Maar veel horeca, groothandels, poeliers en slagerijen verkopen dit dierenleed nog wel.

Bekijk welke bedrijven al plofkipvrij zijn en welke niet.

Supermarkten

Begin 2016 was er een doorbraak in supermarktenland. Alle supermarkten stopten met plofkip. De kippen die sindsdien in het schap liggen groeien minder snel, maar de omstandigheden waarin deze nieuwe kippen leven, verschillen niet veel met die van een plofkip. Ze krijgen nog altijd te weinig ruimte en komen nooit in aanraking met frisse buitenlucht. Daarom gingen wij door met de campagne.

In het voorjaar van 2021 leidde dat tot succes voor de kippen. Albert Heijn maakte bekend dat de markleider vanaf 1 januari 2023 alle kip minstens één ster van de Dierenbescherming krijgt. Dat betekent gezondere kippen, meer ruimte, veel daglicht én een overdekte uitloop naar buiten. De kippen zullen weer de wind in de veren kunnen voelen. Al snel volgde alle supermarktketens het goede voorbeeld van Albert Heijn. Dit is een gigantische verbetering voor ruim 100 miljoen kippen, ieder jaar opnieuw.

Meer informatie over plofkippen

Meer video’s uit onze plofkipcampagne

  • KFC heet vanaf nu KFP

    KFC heet vanaf nu KFP

  • Red de plofkip van McDonald's!

    Red de plofkip van McDonald's!

  • KFC 100% echte plofkip!

    KFC 100% echte plofkip!

  • Stop de plofkip bij McDonald's

    Stop de plofkip bij McDonald's