Wat wij waarderen in de campagnes van Wakker Dier is de humor die er in zit. En het is een strategisch goede keuze om de supermarkten aan te spreken, bijvoorbeeld op de verkoop van plofkip. Gelukkig met succes!

Beeld van donateurs
Joep de Jonge & Jorieke Ruim, donateurs

Sluit je aan

Meld je aan voor onze e-mails, zodat we je op de hoogte houden van wat jij kunt doen voor de dieren in de vee-industrie. We sturen je maximaal 1 tot 2 mails per maand.

Het leed dat plofkip heet

Plofkippen lijden het meest in de vijfde en zesde week van hun leven. In de dichte stal heeft elke kip minder ruimte dan één A4. Ze kunnen vaak moeilijk lopen en staan krampachtig met gespreide poten te zoeken naar evenwicht. De dieren staan hun leven lang in hun eigen poep. Door de combinatie van een vochtige, zure vloer en te weinig beweging, ontstaan aan hun voetzolen pijnlijke zweren. Hun normale scharrelgedrag is onmogelijk geworden. Lees meer over het leven en leed van de plofkip op de pagina over vleeskuikens.

Campagne Wakker Dier: stop de plofkip

Wakker Dier wil dat alle supermarkten, restaurantketens en A-merken geen plofkippen meer verkopen. Ze moeten vervangen worden door kippen met minimaal één ster van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Deze kippen zijn gezonder, hebben meer ruimte en groeien langzamer. Ook hebben ze frisse lucht en een overdekte uitloop naar buiten.

Al veel succes geboekt

Om het leed van miljoenen vleeskuikens te bestrijden, voert Wakker Dier sinds 2012 campagne tegen de plofkip. Bedrijven die plofkip gebruiken of verkopen spreken we publiekelijk aan. Aanbieders die omschakelen, zetten we in het zonnetje. Veel A-merken, cateraars en ziekenhuizen hebben toegezegd te stoppen met plofkip, zoals Unilever, Struik en alle merken babyvoeding.

2016: alle grote supermarkten zijn plofkipvrij

Begin 2016 was er een doorbraak in supermarktenland. Alle supermarkten stopten met plofkip. De kippen die sindsdien in het schap liggen groeien minder snel, wat goed is voor de gezondheid en het welzijn van het dier. Maar de omstandigheden waarin deze nieuwe kippen leven, verschillen vaak niet veel met die van een plofkip. Ze krijgen nog altijd te weinig ruimte, kunnen niet scharrelen en komen nooit in aanraking met frisse buitenlucht. Om deze welzijnsproblemen op te lossen, wil Wakker Dier dat alle kip ten minste één ster krijgt van het Beter Leven keurmerk.

2021: gekozen voor één ster

De supermarkten Albert Heijn, Lidl, Jumbo en Plus geven het goede voorbeeld en willen over op kip met ten minste één Beter Leven-ster. Vanaf 1 januari 2023 voldoet alle kip van Albert Heijn en Jumbo aan dit keurmerk, later dat jaar geldt dat ook voor Lidl en Plus. Dat is goed nieuws, want deze stap verbetert het leven van tientallen miljoenen kippen.

Meer informatie over plofkippen

Meer video’s uit onze plofkipcampagne

  • KFC heet vanaf nu KFP

    KFC heet vanaf nu KFP

  • Red de plofkip van McDonald's!

    Red de plofkip van McDonald's!

  • KFC 100% echte plofkip!

    KFC 100% echte plofkip!

  • Stop de plofkip bij McDonald's

    Stop de plofkip bij McDonald's