Wat wij waarderen in de campagnes van Wakker Dier is de humor die er in zit. En het is een strategisch goede keuze om de supermarkten aan te spreken, bijvoorbeeld op de verkoop van plofkip. Gelukkig met succes!
Sluit je aan
Meld je aan voor onze e-mailnieuwsbrief met nieuws, acties, successen en tips. Je kunt je in iedere mail weer afmelden.
Het leed dat plofkip heet
Plofkippen lijden het meest in de vijfde en zesde week van hun leven. In de dichte stal heeft elke kip minder ruimte dan één A4. Ze kunnen vaak moeilijk lopen en staan krampachtig met gespreide poten te zoeken naar evenwicht. De dieren staan hun leven lang in hun eigen poep. Door de combinatie van een vochtige, zure vloer en te weinig beweging, ontstaan er vaak pijnlijke zweren onder hun voetzolen. Lees meer over het leven en leed van de plofkip op de pagina over vleeskuikens.
Campagne Wakker Dier: stop de plofkip
Wakker Dier wil dat er geen plofkip meer verkocht wordt. We voeren hier sinds 2012 campagne tegen.
Supermarkten en vele A-merken hebben al gehoor gegeven aan onze oproep. Maar veel fastfoodketens, horeca, groothandels, poeliers en slagerijen verkopen dit dierenleed nog wel. Daarom is het goed om altijd te kijken naar een keurmerk als je kip koopt. Kip met het biologische of Beter Leven keurmerk, is geen plofkip.
Supermarkten
In het voorjaar van 2021 was er sprake van een grote doorbraak. Albert Heijn maakte bekend dat vanaf 1 januari 2023 al hun kip kip minstens één ster van de Dierenbescherming krijgt. Dat betekent gezondere kippen, meer ruimte, veel daglicht én een overdekte uitloop naar buiten. De kippen zullen weer de wind in de veren kunnen voelen. Al snel volgde alle supermarktketens het goede voorbeeld van Albert Heijn. Dit is een gigantische verbetering voor ruim 100 miljoen kippen, ieder jaar opnieuw.