campagne voor meer plantaardig

minder dier, meer plant

Beeld: supermarktschap met vleesproducten

We eten in Nederland onvoorstelbaar veel vlees. Elke dag 1,8 miljoen kilo, oftewel zo’n 630 duizend dieren! Als we dat getal nou eens drastisch omlaag brengen, dan besparen we heel veel dieren een rotleven in de vee-industrie. Help je mee?

  • 630 duizend

    zoveel dieren eten we per dag

  • 19 miljoen

    zoveel dieren eten we per maand

  • 230 miljoen

    zoveel dieren eten we per jaar

Spotgoedkoop vlees als klantenlokkertje

Hoe heeft de vleesconsumptie zo uit de bocht kunnen vliegen? Ooit was vlees – terecht – kostbaar. Maar toen bedachten supermarkten: wat nou als we vlees lekker goedkoop maken als klantenlokkertje? En blijkbaar werkte dat goed, want decennialang vulden ze hun schappen met vlees voor dumpprijzen. Veel en goedkoop vlees werd de norm en dierenwelzijn daalde naar een beschamend dieptepunt.

Geen woorden maar daden

Dat er verandering moet komen, is een waarheid als een koe. Voor de dieren, maar ook voor onze gezondheid en het klimaat. De wereld schreeuwt erom. Steeds meer mensen willen minder vlees eten. Zelfs de overheid heeft zich in het Klimaatakkoord verbonden aan een verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Maar wat denk je? De vleesconsumptie daalt tergend traag. En dus eindigen ook vandaag 630 duizend dieren op een bord. Hoogste tijd om mooie woorden om te zetten in daden.

Beeld: grafiek met de gemiddelde vleesconsumptie per jaar
vleesconsumptie door de jaren heen, cijfers uit onderzoek WUR

Eiwittransitie

Nederlanders halen op dit moment zo’n veertig procent van hun eiwitten uit plantaardig voedsel zoals groenten en peulvruchten. Dit moet zestig procent worden. Ook de totale hoeveelheid eiwit kan omlaag – we eten er gemiddeld namelijk veertig procent meer van dan nodig. Dit alles is absoluut haalbaar. Maar het gaat alleen lukken als alle voedselverkopers – van supermarkten en cateraars tot bezorgdiensten en horeca – zich bewust gaan richten op minder dier, meer plant. Daarom willen we dat ze hun dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren voor een groot deel vervangen door plantaardige alternatieven zoals groenten en peulvruchten. En dat ze hier jaarlijks openbaar over rapporteren.

In 2030 is minimaal 60 procent van de eiwitten die voedselverkopers verkopen plantaardig en is de totale hoeveelheid eiwit die zij verkopen niet toegenomen

onze doelstelling

de voorlopers

Elf (online-)supermarkten en dertien cateraars hebben onze doelstelling omarmd. Zij gaan voor minimaal 50 procent plantaardige eiwitten in 2025 en minimaal 60 procent plantaardig in 2030.

Supermarkten
Albert Heijn, Aldi, Crisp, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin, Picnic, Plus en Spar.

Cateraars
Albron, Appèl, Cater Concept, Cirfood, Compass Group, Food&i, Holie Pizza, Hospitalents, Hutten, Rootz Kitchen, Van Leeuwen Catering, Vermaat en Vitam.

Deze voorlopers nemen hun verantwoordelijkheid voor de dieren, het milieu en onze gezondheid. Wie volgt?

Supermarkten aan zet

Als grootste verkoper van dierlijke producten spelen supermarkten een sleutelrol. En ze zijn ook nog eens een kei in sturen waar hun klanten mee naar buiten lopen. Maar de meesten blijven stunten met goedkoop vlees in megaverpakkingen. Daarmee stimuleren ze de verkoop van vies veel vlees en werken ze verandering actief tegen. Dat moet en kan anders. En dat gaan we ze de komende tijd ook zeker vertellen. In de krant, op de radio en via social media. Help je mee?

verander het systeem

De machtige industrie aanpakken, dat moeten we samen doen. Jij kunt helpen het zieke systeem te veranderen. Voor de dieren, onszelf en de aarde. Help je mee met een donatie?