Van de dieren die voor bodemprijzen de toonbank over gaan, weten we één ding zeker. Ze hebben vrijwel allemaal een afschuwelijk leven gehad. Een leven in een wereld van beton en staal met nauwelijks ruimte of daglicht. Veel dieren halen de eindstreep niet maar sterven voortijdig een vaak langzame en pijnlijke dood.
Toch blijven aanbieders goedkoop vlees gebruiken als klantenlokker voor een hogere omzet. En consumenten, op hun beurt, blijven deze ‘kiloknallers’ kopen, juist omdat ze zo goedkoop in het schap liggen. Zo houdt de voedingsindustrie dierenleed in stand.
Onze doelstelling voor 2030
Er moet iets veranderen aan dit zieke systeem waarin niet elk dier telt, maar elke cent. Daarom strijdt Wakker Dier voor drastische hervorming van de voedingsindustrie. Wij zien minder én beter vlees als de oplossing voor het massale dierenleed. Wakker Dier wijst de schuldigen in de keten aan en roept hen ter verantwoording. Dit doen we publiekelijk, met namen en rugnummers. Dat is de snelste manier om het systeem te veranderen. Wij hebben dit vertaald in de volgende doelstelling:
Samen met onze achterban gaan we dit bereiken
Wat in 1997 begon als een kleine stichting is uitgegroeid tot een maatschappelijke beweging. Inmiddels zijn we een bekende en invloedrijke partij die continu van zich laat horen in de landelijke media. Wakker Dier werkt onafhankelijk en subsidievrij, met een strijdbaar team. En met succes. Zo zijn het legbatterij-ei en de plofkip uit vrijwel alle Nederlandse supermarkten verdwenen. Ook neemt de verkoop van producten met een welzijnskeurmerk in rap tempo toe.
Onze onophoudelijke inzet en alertheid maakt Wakker Dier gehoord en gevreesd binnen de voedingsindustrie. Samen met een sterke achterban maken we ons hard voor de dieren in de vee-industrie. Als jij ook vindt dat een dier geen stuntartikel is, sluit je dan bij ons aan.
We moeten een lange adem hebben om verbeteringen voor de dieren door te kunnen voeren. Er spelen zoveel belangen in de vee-industrie! Maar zolang het nodig is, blijf ik doneren aan Wakker Dier.
Meer weten over onze droom?
In het jaarverslag vind je alles over onze droom en hoe wij die willen bereiken. Verder komen aan bod; een uitgebreide omgevingsanalyse, neveneffecten van onze campagnes en het meten van impact. In het beleidsplan voor de periode 2022 – 2024 vind je onze plannen voor de komende jaren.