https://www.youtube.com/watch?v=3x5N2GKWsyA

Je kunt deze content niet zien omdat je geen toestemming hebt gegeven voor non-functionele cookies. Ben je alsnog akkoord met deze cookies?

De campagne van Wakker Dier

In januari 2012 startte Wakker Dier haar campagne tegen de plofkip: het ‘gangbare’ vleeskuiken. Wakker Dier spreekt bedrijven die plofkip verkopen publiekelijk aan. En dat werkt! Veel supermarkten en A-merken zijn inmiddels plofkipvrij.

Maar op veel andere plekken wordt nog volop plofkip verkocht, zoals in restaurants. Daar moet verandering in komen! Daarom voert Wakker Dier de komende tijd campagne tegen plofkip bij McDonald’s, één van de grootste restaurantketens van ons land.

McDonald’s is het grootste horecabedrijf van Nederland met maar liefst 248 restaurants en drie miljoen gasten per week. Ondanks de vele mooie woorden over verduurzaming op de website en het nieuwe groene logo, is alle kip die zij serveert nog steeds plofkip. Dit geeft McDonald’s zelf ook toe op haar website en per e-mail aan Wakker Dier. McDonald’s probeert het leed een klein beetje te verzachten met kortere transporttijden en een smartphone aan extra leefruimte, maar de kip blijft de snelgroeiende plofkip.

De spot is een metafoor voor het leed dat de plofkippen wordt aangedaan. Kippen zouden niet gefokt moeten worden op ultrasnelle groei. Ook zouden ze niet hun korte leven moeten slijten in een overvolle stal, zonder daglicht en in hun eigen poep. McDonald’s houdt dit dierenleed in stand door plofkip te gebruiken in bijvoorbeeld haar kipnuggets. Wij roepen in deze commercial op daar een einde aan te maken door deze producten niet te kopen.