Hoewel ontzettend veel dieren in de vee-industrie nog altijd dagelijks lijden, hebben we (samen met collega-organisaties) het welzijn voor veel dieren kunnen verbeteren. Ook hebben we de verkoop en consumptie van producten uit de vee-industrie weten af te remmen. We hebben bijgedragen aan de groeiende populariteit van diervriendelijke alternatieven. Hieronder lees je de belangrijkste resultaten en successen:

  • Steeds minder plofkip – Bijna alle grote supermarkten verkopen geen plofkip meer. Veel A-merken verwerken geen plofkip meer in producten. Steeds meer mensen kopen kippenvlees met het Beter Leven keurmerk.
  • Legbatterijeieren uit de supermarkt verdwenen – Alle grote supermarkten verkopen geen eieren meer uit legbatterijen. Ook de meeste A-merken gebruiken in hun producten geen kooi-eieren meer.
  • Onverdoofd castreren van biggen gestopt – Jaarlijks werden miljoenen biggen onverdoofd gecastreerd. Dat hebben we gestopt. Het merendeel van de biggetjes wordt zelfs helemaal niet meer gecastreerd.
  • Blank kalfsvlees uit de schappen – Alle grote supermarkten verkopen geen blank kalfsvlees meer. Door een ijzerarm dieet krijgen kalveren doelbewust bloedarmoede, waardoor hun vlees blank wordt.
  • Foie gras meer en meer in de ban – Veel restaurants, bedrijven en alle supermarkten zijn gestopt met de verkoop van foie gras: de vervette lever van ganzen en eenden die onder dwang worden gevoerd.
  • Preventiemaatregelen tegen stalbrandenNieuw te bouwen stallen moeten voortaan beter tegen brand worden beschermd: er moet toegang zijn tot bluswater en elektrische installaties worden vaker gecontroleerd.
  • Misleidende verpakkingen ontmaskerd – Op veel verpakkingen staan misleidende plaatjes en leuzen om het dierenleed te verbloemen. Daarom organiseert Wakker Dier jaarlijks de Liegebeestverkiezing.
  • Nederlanders eten minder vlees – De consumptie van vlees steeg tientallen jaren, maar die trend is omgebogen. Er zijn steeds meer flexitariërs: mensen die één of meer dagen per week geen vlees eten.
  • Verkoop van producten met welzijnskeurmerk stijgt – Steeds meer mensen kopen vlees, melk en eieren met een biologisch of Beter Leven keurmerk. De gangbare vee-industrie lijdt daaronder, niet de dieren.
  • Steeds meer steun voor ons doel – Ruim 130.000 mensen volgen Wakker Dier op Facebook. Door mee te discussiëren en onze berichten te verspreiden helpen zij het dierenleed in de vee-industrie aan te pakken.