Hoewel ontzettend veel dieren in de vee-industrie nog altijd dagelijks lijden, hebben we (samen met collega-organisaties) het welzijn voor veel dieren kunnen verbeteren. Ook hebben we bijgedragen aan de groeiende populariteit van diervriendelijke alternatieven voor producten uit de vee-industrie. Hieronder lees je de belangrijkste resultaten en successen:

  • Steeds minder plofkip – Bijna alle grote supermarkten verkopen geen plofkip meer. Veel A-merken verwerken geen plofkip meer in producten. Steeds meer mensen kopen kippenvlees met het Beter Leven keurmerk.
  • Overgang naar Beter Leven kip – In 2023 voorzien alle grote supermarkten hun kip van ten minste één Beter Leven-ster. Hierdoor wordt het Beter Leven keurmerk bij kip de norm.
  • Legbatterijeieren uit de supermarkt verdwenen – Alle grote supermarkten verkopen geen eieren meer uit legbatterijen. Ook de meeste A-merken gebruiken in hun producten geen kooi-eieren meer.
  • Onverdoofd castreren van biggen gestopt – Jaarlijks werden miljoenen biggen onverdoofd gecastreerd. Dat hebben we gestopt. Het merendeel van de biggetjes wordt zelfs helemaal niet meer gecastreerd.
  • Kalfsvlees van kalfjes met bloedarmoede uit de schappen – Alle grote supermarkten verkopen nog alleen kalfsvlees van kalfjes zonder ernstige bloedarmoede en met één Beter Leven ster.
  • Foie gras meer en meer in de ban – Veel restaurants, bedrijven en alle supermarkten zijn gestopt met de verkoop van foie gras: de vervette lever van ganzen en eenden die onder dwang worden gevoerd.
  • Preventiemaatregelen tegen stalbrandenNieuw te bouwen stallen moeten voortaan beter tegen brand worden beschermd: er moet toegang zijn tot bluswater en elektrische installaties worden vaker gecontroleerd.
  • Misleidende verpakkingen ontmaskerd – Op veel verpakkingen staan misleidende plaatjes en leuzen om het dierenleed te verbloemen. Daarom organiseert Wakker Dier jaarlijks de Liegebeestverkiezing.
  • Steeds meer Nederlanders flexitariër – Er zijn steeds meer mensen die één of meer dagen per week geen vlees eten. Het vega-aanbod in supermarkten en horeca stijgt dan ook gigantisch.
  • Verkoop van producten met welzijnskeurmerk stijgt – Steeds meer mensen kopen vlees, melk en eieren met een biologisch of Beter Leven keurmerk. De gangbare vee-industrie lijdt daaronder, niet de dieren.
  • Steeds meer steun voor ons doel – Ruim 130.000 mensen volgen Wakker Dier op Facebook. Door mee te discussiëren en onze berichten te verspreiden helpen zij het dierenleed in de vee-industrie aan te pakken.