Maak in jouw gemeente een einde aan vleesverleiding 

Door het weren van vleesreclame uit het straatbeeld dragen steeds meer gemeenten een steentje bij voor het klimaat, de volksgezondheid en de dieren. Volgt jouw gemeente het goede voorbeeld van Haarlem, Bloemendaal, Groningen, Nijmegen, Utrecht en Tilburg? Lees meer over het hoe en waarom in onze factsheet.

Voor het klimaat 

We kunnen er niet meer onderuit: de vleesindustrie draagt stevig bij aan klimaatverandering. Zelfs als we volledig stoppen met fossiele brandstoffen, dan brengt de uitstoot van de vlees- en zuivelindustrie het behalen van het 1,5°C-klimaatdoel in gevaar. De sector verbruikt bovendien enorm veel water en produceert grote hoeveelheden stikstof.

In 2023 adviseerden meerdere adviesorganen en gedragswetenschappers de overheid om klimaatbelastende reclame te verbieden. Deze normaliseert en stimuleert niet duurzaam gedrag en ondermijnt het klimaatbeleid en de bijbehorende investeringen. Meer weten? Lees hier verder.

Voor de gezondheid 

Niet de industrie, niet verkeer en vervoer, maar de landbouw veroorzaakt in Nederland de grootste gezondheidsschade door luchtvervuiling. Daarnaast promoot vleesreclame op straat vrijwel altijd bewerkt vlees. Overmatige consumptie hiervan verhoogt het risico op beroertes, diabetes type 2 en darmkanker. Het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC) classificeert bewerkt vlees als kankerverwekkend; net als tabak, waarvoor al een reclameverbod geldt. Jaarlijks krijgen naar schatting 1.500 Nederlanders kanker door de consumptie van bewerkt vlees. Je leest er hier meer over.

Voor de dieren

In Nederland eten we onvoorstelbaar veel vlees: dagelijks zo’n 1,8 miljoen kilo, oftewel zo’n 630 duizend dieren. Als we dat getal drastisch omlaag brengen, dan besparen we heel veel dieren een rotleven in de vee-industrie.

Steeds meer mensen willen minder vlees eten, maar het lukt nog lang niet iedereen. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat zowel de fysieke omgeving als de aanwezigheid van reclame van invloed is op de eetgewoonten.

Hoe vleesreclame te weren

Juristen zien voldoende juridische basis voor een reclamebeperking. Er zijn verschillende mogelijkheden om reclame voor schadelijke producten en diensten te weren uit de openbare ruimte. Gemeenten kunnen vleesreclame uitsluiten uit de openbare ruimte via contracten (privaatrechtelijke aanpak) of via lokale wetgeving zoals de APV (publiekrechtelijke aanpak). Meer weten? Download onze factsheet.

Ter inspiratie vind je hieronder voorbeelden van schriftelijke vragen, moties en initiatiefvoorstellen van gemeenten die eerder werk maakten van het weren van vleesreclame uit de openbare ruimte.

Schriftelijke vragen:

Moties:

Initiatiefvoorstellen:

download de factsheet

Heb je nog vragen over vleesreclame op straat en hoe jij hier in jouw gemeente een einde aan kunt maken? Download dan nu de factsheet. Of neem contact met ons op via info@wakkerdier.nl.