AH kip gefrustreerd met zestien per vierkante meter

Beeld Albert Heijn kippen op een rij

Wakker Dier roept vanaf vandaag alle Nederlanders in een tv-commercial op om geen AH kip meer te kopen. Deze kip leeft namelijk nog altijd in een overvolle stal, met zestien kippen per vierkante meter. “Albert Heijn zorgt slecht voor zijn AH kip. Zolang dergelijk dierenleed te koop is, roepen wij mensen op om de AH kip te skippen,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

De meeste kipproducten in supermarkten hebben nog geen dierenwelzijnskeurmerk. Voor deze keurmerkloze kip hanteert iedere supermarkt zijn eigen welzijnseisen. Albert Heijn stelt de laagste eisen. De dichtheid is hoog en de kippen krijgen geen daglicht. Van alle supermarkten, doet Albert Heijn de keurmerkloze kip ook nog eens het vaakst in de aanbieding. Hierdoor stimuleren zij de verkoop van ‘de slechtste kip’.

Rotleven

Met name het ruimtegebrek zorgt ervoor dat de AH kip een rotleven heeft. Door de hoge bezettingsgraad raken de kippen gefrustreerd, lopen ze over elkaar heen en bekrassen ze elkaar. Hilhorst: “Kennelijk geeft Albert Heijn hier niets om. Een paar kippen per vierkante meter minder en wat frisse buitenlucht is voor Albert Heijn kennelijk al te veel gevraagd.”

Beter Leven

Wakker Dier wil dat alle kipproducten in de supermarkt minimaal voldoen aan de criteria van het één ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Dit onafhankelijke keurmerk is beter voor de kippen én voor de consument. Het zorgt ervoor dat de consument weet wat hij koopt. Bij één ster leven de kippen met twaalf per vierkante meter. “AH zou leiderschap tonen door over te schakelen naar minimaal één ster voor alle kipproducten,” zegt Hilhorst.

Beeld Albert Heijn logo gevuld met zestien kippen