Bijna drie keer zoveel zuivelstunts als vleesstunts

beeld melkkoeien op stal

Supermarkten stunten ongelooflijk veel met zuivel, blijkt uit de nieuwe zuivelmonitor van Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie telde 79.214 aanbiedingen sinds het begin van de meting (januari 2022). Dat zijn bijna drie keer meer aanprijzingen dan voor dat andere bekende stuntartikel: vlees. “Supermarkten proberen klanten te lokken over de rug van melkkoeien,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. “En als die zijn uitgemolken, gaat hun vlees in de uitverkoop.”

Ook zonder de extra prijsdruk die de zuivelstunts veroorzaken, wordt al ontzettend veel van melkkoeien gevraagd. De melkproductie per koe is in de afgelopen decennia enorm opgevoerd. Melkveehouders moeten mee in de race to the bottom van zoveel mogelijk melk voor zo min mogelijk geld. Hilhorst: “Iedereen kent het resultaat: plofkippen, varkens zonder staarten en dus ook uitgebuite melkkoeien.”

Kaasdrammers

Van alle soorten zuivel, stunten supermarkten het vaakst met kaas. Zó vaak, dat er alleen al voor kaas bijna evenveel aanbiedingen zijn als voor alle vlees en vleeswaren bij elkaar. Voor een kilo kaas is al snel tien liter melk nodig. Kaas is dus tien keer meer belastend voor het klimaat en bovendien vaak erg ongezond. Hilhorst: “Voor de dieren, het klimaat en onze gezondheid is die kaasdrammerij onverantwoord.”

Beter Leven (bijna) onzichtbaar

Het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming is op de zuivelstunts amper te vinden. Dit terwijl meer dan de helft van de vleesaanbiedingen minimaal één ster van dit keurmerk draagt. Het aandeel biologische aanbiedingen is bij zuivel en vlees even klein; ongeveer drie procent.

De monitor

Wakker Dier houdt sinds 1 januari 2022 de zuivelaanbiedingen bij van de twaalf grootste supermarkten. De zuivelmonitor omvat verschillende productgroepen, zoals melk, kaas, yoghurt, kwark, melk- en yoghurtdranken, room, spreads, toetjes, boter en zuigelingenvoeding. Voor deze zuivelanalyse is alleen gekeken naar producten van koemelk.

Meer informatie en cijfers vindt u in deze factsheet.