Coop-vlees krijgt minimaal één Beter Leven-ster

Beeld: kippen in een overdekte uitloop van een Beter Leven stal

Medio 2023 heeft het verse vlees bij Coop Supermarkten minimaal één ster van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Dit liet de supermarkt vandaag weten aan Wakker Dier. De nieuwe standaard gaat onder meer gelden voor kip, varken en rundvlees. Alleen gehakt en tartaar vallen buiten de boot wegens beschikbaarheid. Anne Hilhorst van Wakker Dier: “Fantastisch dat Coop de lat verhoogt en zo veel dieren een beter leven gunt.”

Op den duur ziet Coop één ster als de ondergrens voor het complete vleesassortiment. Jasper de Jong van Coop: “Als coöperatieve supermarktorganisatie zijn we ons bewust van onze rol in het verduurzamen van de vleessector in Nederland. Waar mogelijk streven we zelfs naar twee of drie sterren. Samen met onze klanten, leveranciers en voornamelijk Hollandse boeren maken we het verschil voor dierenwelzijn!”

Kip

Onderdeel van dit voornemen is de keuze voor sterkip. Na Albert Heijn, Lidl, Jumbo, Plus, Aldi en Picnic is Coop de zevende supermarkt die overstapt op kip met minimaal één Beter Leven-ster. Hilhorst: “Supermarkten  beginnen elkaar uit te dagen op dierenwelzijn; een zeer positieve ontwikkeling!”

Keurmerk

Wakker Dier wil dat er een einde komt aan de verkoop van vlees zonder keurmerk. Hilhorst: “Wij zijn heel blij dat Coop deze ambitie deelt. Als het schap vol ligt met beter vlees, dan is dat ook wat consumenten kopen. En dat is goed nieuws voor de dieren.”