Gijs Zuivel uit Liegebeest 2020

De zuivel van Gijs wordt terug getrokken uit de Liegebeestverkiezing. Gijs heeft de website aangepast en komt begin volgend jaar met een nieuwe verpakking. Het merk stond op de nominatie omdat de zuivel onterecht het predicaat “kleinschalig en ambachtelijk” had. “De melk komt niet meer uit een megastal. Gijs heeft de juiste stappen gezet,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Gijs reageerde snel op de nominatie van zijn ‘zuivel in pak’ voor de Liegebeest. Kort na de nominatie meldde het bedrijf zich bij Wakker Dier. Volgens het bedrijf heeft de oude verpakking betrekking op “de manier van produceren”. “Een pluim voor Gijs. We dagen de andere genomineerden uit soortgelijke stappen te zetten,” aldus Hilhorst.

Vier kandidaten

Er doen nu nog vier kandidaten mee: de ‘Nederland draait op zuivel-campagne’ van NZO, ”stressvrije” plofkippen van Kloeke Kip, “verantwoorde kweek” en “duurzame visserij” mét onverdoofd geslachte vissen van de viskeurmerken ASC en MSC, en “plantaardige” margarine mét melkbestanddelen van Zeeuws Meisje. “We hopen dat zij het goede voorbeeld van Gijs zullen volgen,” zegt Hilhorst.

Liegebeestverkiezing

Met de jaarlijkse verkiezing brengt Wakker Dier leugenachtige claims over dierenwelzijn aan het licht. Bedrijven die liegen of misleiden, zetten consumenten op het verkeerde been. Hierdoor krijgen écht diervriendelijker producten geen eerlijke kans. Belangstellenden kunnen tot en met 29 september stemmen. Op 30 september maakt Wakker Dier de Liegebeest 2020 bekend