Groothandels zetten grote stap voor kippenwelzijn

Beeld: kip met Beter Leven ster in de overdekte uitloop

Bidfood en Hanos gaan hun huismerk kipproducten voorzien van ten minste één Beter Leven-ster. Dit laten de groothandels weten aan Wakker Dier. Sligro kondigde deze stap vorig jaar al aan. Hun kipproducten eindigen vooral op het bord in (bedrijf)restaurants. “Goed nieuws voor consumenten. De kans dat zij in de horeca of op het werk onbedoeld plofkip eten wordt hiermee veel kleiner,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

De toezegging gaat over onbewerkte huismerkkip. In 2023 draagt die bij Bidfood en Sligro het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Hanos volgt uiterlijk in 2024. Ook met hun bewerkte kipproducten – zoals bijvoorbeeld vleeswaren en gerookte kip – willen de groothandels overstappen op kip met een ster, maar zij doen hier geen harde toezegging op. Bij Makro voldoet 88 procent van de verse kip momenteel al aan één ster. Zij maakt nog niet concreet of en wanneer de overige kipproducten een ster krijgen.

Beter Leven

Kippen met één Beter Leven-ster krijgen ongeveer veertig procent meer ruimte en een overdekte buitenuitloop. Zij groeien bovendien langzamer. Door deze verbeteringen blijven de kippen gezonder en hebben ze minder antibiotica nodig. Beter Leven is een onafhankelijk keurmerk van de Dierenbescherming.

Plofkip

Met deze toezegging van de groothandels neemt het aantal plofkippen in Nederland verder af. Plofkippen leven in overvolle schuren en groeien ongezond snel, zodat ze binnen zes weken klaar zijn voor de slacht. Ze komen nooit buiten en hebben vaak last van ontstekingen aan poten en borst. Plofkippen zijn straks hoofdzakelijk bestemd voor de export en voor fastfoodketens als McDonald’s, KFC en Burger King.