Jumbo stopt verkoop levende kreeft

Kreeft van Jumbo

Jumbo stopt dit najaar met de verkoop van levende kreeft. Wakker Dier trekt haar daarom terug uit de Liegebeestverkiezing. De supermarktketen was genomineerd vanwege het advies om levende kreeft in te vriezen ter verdoving. Maar levend invriezen is geen bewezen verdovingsmethode. “We zijn blij dat Jumbo stopt met dit dierenleed”, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Albert Heijn teruggetrokken

Albert Heijn is eerder al teruggetrokken uit de Liegebeestverkiezing. De supermarkt blufte over de leefomstandigheden van haar ‘Premium eend’. In werkelijkheid zijn het doorgefokte plofeenden uit een dichte schuur zonder zwemwater. Albert Heijn gaat de verpakking aanpassen. Helaas past de keten alleen de tekst aan en niet de leefomstandigheden.

Campina, Rabobank en ECOstyle

Er zijn nog drie kandidaten over: Campina, Rabobank en ECOstyle. Campina zegt dat haar koeien verantwoord oud worden, terwijl ze meestal voor hun zesde verjaardag naar de slacht gaan. Rabobank pretendeert in een ‘verduurzamings’-campagne dat ze de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid investeert de bank voor miljarden euro’s in de vee-industrie. Dierenvoeding van het merk ECOstyle is genomineerd vanwege de verwarrende merknaam. De voeding is namelijk niet biologisch, maar gemaakt van onder andere plofkip en industrievarken.

Liegebeestverkiezing

Met de jaarlijkse Liegebeestverkiezing brengt Wakker Dier leugenachtige claims over dierenwelzijn aan het licht. Bedrijven die jokken of misleiden over dierenwelzijn, zetten consumenten namelijk op het verkeerde been. Hierdoor krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans.