Keurslager grootste Liegebeest 2021

Wakker Dier roept de Keurslager uit tot het grootste Liegebeest van 2021. De slagersvereniging kreeg maar liefst 40 procent van de 17.000 stemmen. “Veel mensen vertrouwen hun Keurslager en denken dat het daar wel goed zit met dierenwelzijn. Ze voelen zich duidelijk bedonderd nu ze weten dat er plofkip in de vitrine kan liggen,” zegt Kenny Oostrik van Wakker Dier.

Keurslager keurt plofkip goed

De Vereniging van Keurslagers doet op zijn website diverse claims op het gebied van dierenwelzijn, zoals ‘leveranciers hebben oog voor dierenwelzijn’ en ‘hoge kwaliteitseisen’. Maar de vereniging stelt helemaal geen dierenwelzijnseisen aan het assortiment van de leden. Kenny Oostrik: “Elke Keurslager bepaalt zelf wat hij verkoopt. En dat kan ook dierenleed zijn dat supermarkten wél in de ban hebben gedaan.”

Consument verwacht meer

Wakker Dier nomineerde de Keurslager nadat uit marktonderzoek bleek dat consumenten de slagersvereniging diervriendelijker inschatten dan hij in werkelijkheid is. Zo denkt 40 procent van de Nederlanders onterecht dat Keurslagers nooit plofkip verkopen. “Blijkbaar is de marketingmachine van de Keurslager heel goed in het verbloemen van plofkip,” aldus Oostrik.

Overige kandidaten

Naast Keurslager maakten twee andere kandidaten kans op de titel. Het zuivelkeurmerk PlanetProof beweert dat zij ‘strenge eisen’ stelt op dierenwelzijn en diergezondheid. Maar die eisen stellen maar weinig voor. Ook de Nederlandse kipsector loog over ‘optimaal welzijn’ van hun plofkippen, in een reclamecampagne die met belastinggeld is gesubsidieerd.

Effectief

De verkiezing blijkt effectief in het wakker schudden van bedrijven. Ieder jaar zijn er bedrijven die stoppen met misleiden of – nog beter – hun beloftes over dierenwelzijn waarmaken. Wakker Dier trok de nominatie van vleesmerk Meatlovers terug, nadat deze beloofde de misleidende claims over stressloze kalfjes aan te passen. Ook de nominatie van Olvarit kwam te vervallen. Het merk gebruikt plofkalkoen in babyvoeding, maar stapt over op kalkoen met beter welzijn.

Wakker schudden

Wakker Dier organiseert al dertien jaar de Liegebeestverkiezing. Hiermee ontmaskert de dierenwelzijnsorganisatie bedrijven die hun klanten misleiden over dierenwelzijn. Want hierdoor krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans. Oostrik: “We zouden graag zien dat deze verkiezing niet nodig is. Maar elk jaar zien we weer bedrijven die hun klanten om de tuin leiden.”