De analyse van de kerstspecials geeft een gemêleerd beeld. Supermarkten die er vorig jaar positief uitsprongen, zoals Albert Heijn, Dekamarkt en Dirk, nemen duidelijk gas terug.  Supermarkten die vorig jaar niet of nauwelijks zichtbaar waren met vega-recepten, laten zich juist gelden: Jumbo, Aldi, Lidl en Deen zetten allemaal grote stappen.

Kerstanalyse

Wakker Dier legde alle kerstspecials naast elkaar. Ieder recept werd geanalyseerd op basis van de aanwezigheid van vlees of vis. Op het dessert na zijn alle gangen meegenomen: van het ontbijt tot aan het hoofdgerecht. Opmerkelijk is dat de winst in het aandeel vegetarisch vooral wordt geboekt door een toename van de vega-recepten bij bijgerechten, brunch en high tea; 80 procent van de hoofdgerechten heeft nog altijd een vlees-basis.

Positieve trend

Wakker Dier signaleert een positieve trend. Het vega-aandeel in de supermarkten heeft vaste voet aan de grond gekregen. “Als je kijkt naar het verleden, is het glas meer dan halfvol,” zegt Hilhorst. “De maatschappelijke beweging naar ‘mínder vlees, méér vegetarisch, minder dierenleed’ is onbetwistbaar. Ook met de kerstdagen.”

Keurmerk

Wakker Dier vindt het belangrijk dat er minder en beter vlees wordt gegeten, ook tijdens de feestdagen. Hilhorst: “Er wordt met kerst flink uitgepakt. Uitgebreide en luxe diners. Geef die liefde ook door aan de dieren en kies deze kerst voor meer groente en vlees met een keurmerk!”

191218_WD_Grafiek Kerstmagazines_1600x900