Meer kiloknallers bij Albert Heijn en Jumbo in 2016

Albert Heijn en Jumbo zijn de enige supermarktketens die in 2016 veel meer kiloknalden dan in 2015. Bij de meeste andere supermarkten is een daling te zien. Blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Wakker Dier is ontsteld door de cijfers: “Ongelofelijk, Albert Heijn en Jumbo voeren een vleesoorlog om klanten van elkaar weg te kapen. Dat voor die vleesstunts duizenden dieren een rotleven leiden, kan ze kennelijk niets schelen! Van de marktleiders verwacht je een voorbeeldpositie, net zoals ze met plofkip hebben laten zien”. In totaal maakten de 12 supermarktketens in 2016 14 duizend keer reclame voor vlees.

Klik hier voor de uitgebreide resultaten.

grafiek kiloknallers 2016

Meer kiloknallers bij Albert Heijn en Jumbo

In 2016 stonden er bijna 700 kiloknallers minder in de supermarktfolders dan in 2015, een daling van 6%. Dit is te danken aan alle supermarkten, met uitzondering van Albert Heijn, Jumbo en – in mindere mate – Aldi. Jumbo stuntte 46% méér met dierenleed en Albert Heijn 16% meer.

Meer vleesreclames in de folders

Bijna alle supermarkten maakten in 2016 meer reclame voor vlees in de folder dan in 2015. Het aantal vleesaanbiedingen steeg met maar liefst 13%. Dit komt voornamelijk door een grote stijging van aanbiedingen met 1 Beter Leven ster vlees van bijna 1.200 stuks in 2015 naar meer dan 3.300 stuks in 2016. Van deze 1 ster aanbiedingen is 82% voor varkensvlees, 12% is voor kip. Slechts één op de 20 vleesaanbiedingen is voor echt beter vlees zoals biologisch vlees en vlees met 2 en 3 Beter Leven sterren. Zo leidden de supermarkten de klanten steeds weer naar het goedkopere vlees en wordt het dierenleed in de vee-industrie in stand gehouden.

Groeiende weerstand tegen kiloknallers

De toename in vleesreclames staat haaks op de behoefte van de samenleving. Nederlanders eten sinds 2010 elk jaar minder vlees, en kiezen daarbij steeds vaker voor vlees met een keurmerk. In januari 2015 stemde de Tweede Kamer al voor een motie tegen het stunten met vlees en ook deze januari lieten veel partijen tijdens een verkiezingsdebat in Den Haag weten dat zij af willen van het stunten met vlees. Hiernaast spraken meer dan 36.000 burgers, vijftig hoogleraren en diverse instanties zoals de Voedsel en Waren Autoriteit en boerenorganisatie ZLTO zich al uit tegen de kiloknaller. En vandaag nog riep ook het RIVM op om minder vlees te eten vanwege onze gezondheid en het klimaat.

Campagne Wakker Dier

Wakker Dier voert actie tegen de kiloknaller: gestunt met keurmerkloos vlees. Want al decennialang rollen de supermarktketens over elkaar heen om klanten van elkaar af te troggelen met goedkoop vlees en focust de vleesmarkt zich eenzijdig op industrieproducten en (te) lage prijzen. De prijs hiervan wordt betaald door de dieren. Miljoenen dieren leven in te krappe stallen zonder stro en zonder buitenlucht. Dieren worden doorgefokt om met steeds minder voer steeds sneller te groeien, varkensstaarten worden standaard afgesneden met een gloeiend hete draad. De dieren frisse buitenlucht geven of zelfs maar hun staart laten houden, is in deze markt die gericht is op lage prijzen domweg te duur.

Wakker Dier wil daarom dat supermarkten hun folders gebruiken om de consument te wijzen op diervriendelijker vlees en vleesvervangers, in plaats van het dierenleed te promoten. Zo kunnen de supermarkten de consument meenemen in de verduurzaming in plaats van deze af te remmen.