Nu op de radio: “Plus, neem een voorbeeld aan Jumbo”


Supermarkt Plus moet net als Jumbo stoppen met korting op vers vlees. Deze oproep doet Wakker Dier in een nieuwe radiocommercial. Collin Molenaar van Wakker Dier: “Beide supermarkten beloven minder vlees te verkopen. Jumbo maakt er werk van, maar Plus gaat gewoon door met vlees aansmeren.”
Supermarkt Plus deed in de eerste helft van dit jaar maar liefst 1.035 keer vlees in de aanbieding. Dat blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Plus staat al vijf jaar onafgebroken in de top drie van supermarkten met de meeste vleesstunts. Dit jaar had alleen Albert Heijn meer stunts (1.215).
Jumbo schrapt vleeskorting
Jumbo prijst in zijn folder nog wel vleeswaren en vleesconserven aan, maar geeft sinds vorig jaar als enige supermarkt geen korting meer op vers vlees. Plus zegt ook minder vlees te willen verkopen, maar handelt daar nog niet naar.
Stop met vleesstunts
Met hun aanbiedingen beïnvloeden supermarkten wat klanten meenemen: een product met korting wordt vaker gekocht. Zij kunnen dus ook sturen op plantaardige producten in plaats van dierlijke. Molenaar: “Als supermarkten stoppen met vleesstunts, gaan er minder dieren over de toonbank.”
Slechtste score
Plus belooft minder dierlijke producten te verkopen, maar lijkt zijn doelstelling van maximaal 50 procent dierlijke eiwitten dit jaar niet te gaan halen. In 2024 boekte de supermarkt geen enkele vooruitgang en bleef steken op 61,3 procent dierlijk. Daarmee scoort Plus het slechtst van alle reguliere supermarkten. Jumbo daarentegen loopt voorop met 55,7 procent dierlijke eiwitten.