Radiospot over koetjes en kalfjes

 

 

Vanaf vandaag zet Wakker Dier met een radiospot de zuivelmerken Kalverliefde en Zuiver Zuivel in het zonnetje. Zij verkopen melk van boeren waar kalfjes langer bij de  koe mogen blijven. Anne Hilhorst: ‘Kalfjes horen bij hun moeder. En deze zuivelmerken laten zien dat het dus gewoon kan. Dat is fantastisch en verdient navolging!”

Bijna alle melkveehouders in Nederland halen kalfjes vrijwel direct na de geboorte weg bij de moederkoe. Zo’n 25 boeren doen het anders. Zij laten de kalfjes in ieder geval een maand en gemiddeld drie maanden bij de koe. De melk van die boeren is sinds vorig jaar te koop in meerdere supermarkten.

Natuurlijk gedrag en meer tijd voor verzorging

Het welzijn van zowel de koe als haar kalf verbetert als ze langer bij elkaar mogen blijven. De koe kan belangrijk natuurlijk gedrag (moederzorg) vertonen en kalfjes leren grazen van hun moeder. Uit onderzoek blijkt dat kalveren bij hun moeder in het algemeen gezonder zijn dan weeskalfjes.

Kalverliefde en Zuiver Zuivel

Het merk Kalverliefde betrekt haar melk van biologische boeren. Kalverliefde is te koop bij een groot aantal winkels van Albert Heijn. Zuiver Zuivel koopt haar melk van biodynamische boeren met het Demeter keurmerk. Het is te koop bij Odin en Ekoplaza. Ook zijn er boeren met een eigen verkooppunt. Een overzicht daarvan vind je hier.  

Meer kalfjes met moederzorg

Tegelijk met de radiospot, loopt de Koetjes en Kalfjes verkiezing van Wakker Dier waar mensen kunnen stemmen op hun favoriete kalfjes bij de koe boer. Hilhorst: ‘We vragen deze zomer extra aandacht voor biologische boeren die hun kalfjes langer bij de koe laten. Het is belangrijk dat meer mensen deze producten gaan kopen. Meer verkoop betekent meer kalfjes met moederzorg!”