Reclamecodecommissie: Albert Heijn misleidt consument
De Reclame Code Commissie (RCC) stelt Wakker Dier in het gelijk: Albert Heijn prijst zijn AH kip ten onrechte aan met de misleidende claims “een vitaler ras” met “meer ruimte”. “Albert Heijn bedondert zijn klanten én de kippen,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Albert Heijn claimt op de verpakking zelf dat zijn AH kip een “vitaler ras” is dat “meer ruimte” krijgt. Er is echter geen supermarkt die zijn kip minder ruimte geeft; wel zijn er zes supermarkten die hun kip meer ruimte geven, zoals Aldi, Lidl en Jumbo. “Marktleider Albert Heijn is juist de hekkensluiter. De Zaanse multinational blokkeert zo diervriendelijker producten,” zegt Hilhorst.
Liegebeest
In september vorig jaar viel Albert Heijn de twijfelachtige eer ten deel te worden gekozen tot Liegebeest, met name vanwege de claim “meer ruimte” op de AH kip. De Liegebeest-prijs is bedoeld voor bedrijven die consumenten om de tuin leiden met leugenachtige claims over dierenwelzijn. Duizenden mensen stemden voor Albert Heijn, waar de kippen met z’n zestienen op een vierkante meter leven – zonder daglicht.
Wetenschap
Kippen leven normaal gesproken in kleine groepen met een strikte hiërarchie (pikorde). De groeisnelheid en de bezettingsdichtheid in de stal zijn – samen met afleidingsmateriaal – door de Wageningen Universiteit bestempeld als belangrijke factoren die het welzijn van kip bepalen. “Daarover jokken is dus extra kwalijk,” zegt Hilhorst.
Lokkip
De afgelopen jaren verruilden alle grote supermarkten de plofkip voor de lokkip. Zij introduceerden verschillende ‘kip-concepten’. Zo heeft Albert Heijn de ‘AH kip’, Jumbo de ‘Nieuwe Standaard kip’ en geeft Coop ‘Pluimgarantie’ op zijn lokkip. Wakker Dier spreekt van ‘lokkippen’, omdat deze keurmerkloze kip dient om klanten naar de winkel te trekken. Het welzijn van al deze kippen is nog altijd te laag om in aanmerking te komen voor één ster van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming.