Recordstijging in vleesstunts bij supermarkten

beeld varken in vee-industrie

Afgelopen half jaar hebben supermarkten meer dan 10.000 vleesaanbiedingen in hun folders gezet. Een toename van 17 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar ervoor. Dit blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Niet eerder nam het stuntgedrag zo snel toe. “Het is eigenlijk gênant. Mensen doen hun best om minder vlees te eten en supers werken dat tegen”, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Vooral Aldi en Hoogvliet deden er een forse schep vleesaanbiedingen bij. Bij Hoogvliet steeg het aantal aanbiedingen met 42 procent en bij Aldi met maar liefst 71 procent. Hilhorst: “Er lijkt wel een heuse prijzenoorlog aan de gang, ten koste van de dieren.”

Verkeerde kant op

Het aantal vleesaanbiedingen neemt al jaren toe. Sinds 2015 is het bijna verdubbeld, van 5.976 stunts in het eerste halfjaar van 2015, naar 10.172 in 2021. Hilhorst: “Het begint ons aardig de keel uit te hangen. Elke keer moeten we concluderen dat supermarkten nog dieper zijn gezonken.”

Lak aan het klimaat

De stijging is in strijd met de beloftes van de supermarkten. Twee jaar geleden zetten zij hun handtekening onder het klimaatakkoord. Ze beloofden expliciet dat ze actief de consument zullen verleiden minder vlees te gaan eten. Hilhorst: “Zeker in dit jaar waarin het klimaatprobleem zo voelbaar is door de overstromingen in Limburg en het alarmerende IPCC-rapport, is dat extra pijnlijk.”

Lak aan consument

Veel consumenten zien het nut in van vleesminderen ten behoeve van het klimaat (37 procent) en dierenwelzijn (34 procent), blijkt uit recent marktonderzoek van het Voedingscentrum. Ook geeft bijna dertig procent van de vleeseters aan, dat zij minder vlees zouden eten als het duurder zou zijn. Hilhorst: “Met hun vleesdrift duwen supers klanten extra naar het vlees toe, in plaats van ze te helpen met minderen.”

Foldermonitor

Wakker Dier houdt al jaren het aantal vleesaanbiedingen van supermarkten bij. Voor deze foldermonitor volgt Wakker Dier de twaalf grootste supermarktconcerns. Op dit moment zijn dat Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar.