Ruim 26.000 mensen zeggen: “Albert Heijn ik pik het niet”

In twee weken tijd stuurden 26.581 mensen een SMS naar Albert Heijn. Ze lieten de marktleider weten dat zij voortaan de AH kip laten liggen. De actie is onderdeel van de campagne ‘Skip de AH kip’ van Wakker Dier. Alle 950 AH-filialen in Nederland ontvingen meerdere malen een bericht.

Via een protest-SMS legden mensen hun mening direct bij een willekeurig filiaal van Albert Heijn neer. Gemiddeld kreeg elk filiaal zo’n 27 telefoontjes. Bij een soortgelijke actie in februari dit jaar, waren er 13.000 deelnemers. “AH is marktleider en heeft de macht om de situatie van de Nederlandse kip te verbeteren. Het is schrijnend dat juist Albert Heijn zijn kippen zo’n slecht leven geeft,” zegt Anne Hilhorst, campagneleider van Wakker Dier.

De protest-SMS

Een AH-werknemer die de telefoon opnam, kon de afgelopen weken te horen krijgen: ”Jullie ‘AH kip’ leeft in een overvolle stal, met zestien kippen per vierkante meter. Dat is toch geen leven? Ik pik het niet langer! Ik skip jullie kip.”

De AH kip

De AH kip leeft met zestien kippen op een vierkante meter. Dat is veel te weinig ruimte. De gefrustreerde kippen zitten elkaar in de weg. Ze lopen zelfs over elkaar heen en verwonden elkaar. Wakker Dier vindt dit onacceptabel. “Totdat Albert Heijn betere welzijnseisen aan zijn kip stelt, kun je deze beter helemaal skippen,” zegt Hilhorst.

Campagne

Op 29 juli startte Wakker Dier een campagne op radio en televisie tegen de AH kip. Albert Heijn hanteert de laagste welzijnsstandaard voor haar kip, Jumbo en Aldi geven de kippen meer ruimte. Bovendien stunt de marktleider ook nog eens het vaakst met deze kip. Het voedselconcern geeft in een reactie aan het leed van de kippen niet te gaan verzachten. “En dus loopt de campagne van Wakker Dier voorlopig nog even door.” zegt Anne Hilhorst.