Stunts met kip oorzaak nieuwe stijging kiloknallers
Het aantal kiloknallers is in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw gestegen, met 6 procent. De stijging wordt vooral veroorzaakt door meer aanbiedingen met keurmerkloze kip: een stijging van 21 procent ten opzichte van vorige jaar. ”Het lijkt erop dat supers de dalende vraag naar vlees compenseren met extra veel kipstunts,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Na een daling vanaf 2015 nam vorig jaar het aantal kiloknallers voor het eerst weer toe. Die ontwikkeling zet door in het eerste kwartaal van 2020. “De toename in kiloknallers lijkt structureel te worden. Een zorgwekkende trend,” zegt Hilhorst. Het aantal aanbiedingen van vlees met een dierenwelzijnskeurmerk is niet toegenomen.
Albert Heijn
Albert Heijn heeft in het eerste kwartaal van 2020 verreweg de meeste aanbiedingen met keurmerkloze kip (136). Het Zaanse concern is met 54 extra kip-kiloknallers de grootste stijger, en wordt op afstand gevolgd door Vomar (24) en Dirk (17). “Albert Heijn toont zich niet alleen wat betreft kippenwelzijn, maar ook met het reclamebeleid een achterloper,” zegt Hilhorst.
Kiloknallers
Kiloknallers zijn aanbiedingen voor vlees en vleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk. Supermarkten gebruiken deze stunts om klanten naar hun winkels te lokken. Hierdoor stuwen zij de verkoop van dit leedvlees op. Wakker Dier volgt sinds 2010 de aanbiedingen van de supermarkten. De organisatie volgt hiervoor de grootste supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar.