Te weinig sterren in de reclame

Van de ruim vier duizend vleesaanbiedingen in de eerste vier maanden van 2017, heeft slechts vier procent 2 of 3 Beter Leven sterren of het biologisch keurmerk. Ongeveer een kwart van de aanbiedingen draagt 1 Beter Leven ster. Het gros (69 procent) is voor vlees zonder zichtbaar dierenwelzijnskeurmerk: de kiloknaller. Door dit goedkoopste vlees met stunts nóg goedkoper te maken, lokken de supers klanten naar de winkel en smeren ze hen dierenleed aan. Wakker Dier wil dat de supermarkten hun folders inzetten om juist het diervriendelijkere vlees te promoten en zo te zorgen dat meer dieren naar buiten kunnen.

‘Betere’ vleesaanbiedingen vooral van Plus

Supermarkt Plus doet het wel goed en neemt maar liefst 97 van de 184 aanbiedingen voor vlees met 2 of 3 Beter Leven sterren voor haar rekening. Pas op grote afstand volgt Albert Heijn met 31 aanbiedingen. Dat blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier, waarin de folders van de 12 grootste supermarkten zijn opgenomen. Wakker Dier monitort al zes jaar de supermarktfolders, omdat deze grote invloed hebben op de keuzes van de consument. De monitor toont aan dat Plus voorop loopt met inzet van de folder om de klant diervriendelijker te laten kiezen.
 

 

Jumbo, Emté en Dirk: nul biologische vleesaanbiedingen

Supermarkten Jumbo, Emté en Dirk maken ook veel reclame voor vlees, maar doen dit helemaal nooit met vlees met meer dan 1 Beter Leven ster. Zij lokken met hun folder de klanten altijd naar het goedkopere vlees: vlees van varkens die hun krulstaart niet mochten houden en van kippen die nooit buiten scharrelen.

Hoe meer sterren hoe beter

Wakker Dier raadt consumenten aan om bij het kopen van vlees voor minimaal 2 Beter Leven sterren te kiezen. Dan komen de varkens en kippen buiten, wordt de krulstaart niet afgeknipt, krijgt het varken stro en loopt de kip in de wei. Dat is toch wel het minste wat we de dieren kunnen geven. Drie Beter Leven sterren is vaak hetzelfde als biologisch wat dierenwelzijn betreft: de meeste moedervarkens hebben een modderpoel en de kippen scharrelen in het groen. Van de supermarkten vraagt Wakker Dier te zorgen dat vlees in de folder minimaal 1 ster heeft. Lees meer over de campagne op de website.