Drie marktleiders voeren prijzenoorlog met vlees

Het aantal reclame-uitzendingen met vlees nam toe van 17 naar 38 duizend (+124 procent). In bijna de helft (45 procent) van deze vleesreclames was al het getoonde vlees een kiloknaller*. Dat is in percentage een stuk minder dan het jaar ervoor (70 procent), maar door de gigantische toename in het aantal vleesreclames, waren er toch 40 procent meer kiloknallerspots op tv. De grote toename dit jaar komt voornamelijk door Jumbo en Lidl, die hun vleesreclames zonder keurmerk ruimschoots verdubbelden. Albert Heijn kiloknalde iets minder, maar nog steeds het meeste van alle supermarkten. Deze drie supermarkten troeven elkaar af met het goedkoopste industrievlees om klanten de winkel in te trekken. Maar voor dit stunten betalen dieren en boeren de prijs.

Plus doet het beter

Plus koos ervoor om tv-reclames vooral te gebruiken om beter vlees te promoten. Plus nam in haar eentje 72 procent van alle vleesuitzendingen met dierenwelzijnskeurmerk voor haar rekening, vaak met 2 Beter Leven sterren. Ook Coop maakte mondjesmaat reclame voor vlees met 2 sterren. Nog geen één procent van de 38 duizend tv spots betrof biologisch vlees, en die kwam van Albert Heijn.

Iedere kiloknaller is trap na

Elke keer dat een supermarkt stunt met keurmerkloos vlees, maakt zij het prijsverschil met diervriendelijker vlees groter. Zo overtuigt de supermarkt haar klanten keer op keer om geen biologisch of stervlees, maar een kiloknaller te kopen. De supermarkt zet de Beter Leven boer hiermee aan de kant, en laat het dier in de ellendige vee-industrie zitten. Want het betere biologische vlees krijgt maar een fractie van de aandacht en promotie op televisie. De vele kiloknallers leiden ook tot prijsdruk in de keten, met misstanden tot gevolg zoals de paardenvlees affaire en de dierenmishandeling in het horrorslachthuis Tielt.

Stop de kiloknaller

Al jarenlang gebruiken supermarkten vlees als klantenlokker. Maar deze stuntaanbiedingen hebben veel gevolgen voor consument, boer en dier. Wakker Dier wil dat de supermarkten hun aanbiedingen inzetten om de verduurzaming te versnellen in plaats van te remmen. Daarom voert Wakker Dier campagne voor een aanbiedingenbeleid zonder kiloknallers, maar met scharrelvlees en vleesvervangers. Wakker Dier krijgt voor haar campagne steun uit de politiek, van instanties als de Voedsel en Waren Autoriteit en de Land- en Tuinbouworganisatie ZLTO, van ruim 50 hoogleraren en tienduizenden consumenten. Lees meer over de campagne.

*Een tv-reclame met meerdere vleesproducten is als één geheel beoordeeld. Reclames met daarin zowel kiloknallers als keurmerkvlees worden, net als vorig jaar, meegerekend als vleesreclames mét keurmerk. In werkelijkheid is het aandeel kiloknallers op tv daarom nog hoger.