Vega-aanbiedingen rukken op
Aanbiedingen voor vleesvervangers hebben fors terrein gewonnen op de vleesstunt. In de afgelopen vijf jaar is het aandeel meer dan verdubbeld. Dit blijkt uit de reclame foldermonitor van Wakker Dier. Voor elke vier aanbiedingen met vlees, is er nu ook een vleesvervanger in de aanbieding. In 2015 was de verhouding nog elf tegen één. Anne Hilhorst van Wakker Dier: “Goed nieuws! Aanbiedingen drijven de vraag op. En meer vleesvervangers is beter voor dieren en planeet.”
Voor dit onderzoek vergeleek Wakker Dier de supermarktaanbiedingen over de eerste helft van de jaren 2015 tot en met 2020. In deze vijf jaar is het aandeel vega-stunts opgelopen van ruim 8 naar 21 procent. De grootste stappen werden gezet in 2017 en 2020. In beide jaren steeg het aandeel vleesvervangers met meer dan vier procentpunt.
Trend
De opmars van vegetarische alternatieven past in de flexitariër-trend: een vleesvrije dag is steeds populairder. Wakker Dier is daar blij mee. Hilhorst: “Vlees eten is voor veel Nederlanders geen automatisme meer. Daardoor kies je makkelijker voor een dagje wat anders. Dat zet de deur open naar een veel diervriendelijker eetpatroon.”
Duidelijke voor- en achterlopers
Supermarkten springen in op deze trend. Jumbo en DekaMarkt zijn het beste bezig: zij hebben voor elke twee vleesaanbiedingen ook een vleesvervanger in de aanbieding. Aldi is de achterloper: zij zet maar liefst zestien vleesaanbiedingen tegenover één vegetarisch alternatief. Ook bij Spar worden de vleesvrije alternatieven bedolven onder het geweld van vleesstunts; tegenover tien vleesaanbiedingen staat slechts één vega-optie.
De monitor
Wakker Dier noteert sinds 2015 de aanbiedingen voor vlees, vleeswaren en vleesvervangers uit de supermarktfolders. Deze monitor volgt de twaalf grootste supermarktconcerns: Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, Emté, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar. Spar vervangt sinds 2019 supermarktketen Emté; die laatste is inmiddels uit het straatbeeld verdwenen.