Vanuit een foodtruck wordt het winkelend publiek getrakteerd op een ‘Happy Chicken Deal’. Naast de vegetarische nuggets zitten daar, net als bij McDonald’s, ook een patatje en een kinderverrassing in. Hilhorst: “McDonald’s promoot haar Happy Meal als een blije maaltijd voor jonge kinderen. Maar zolang de kipnuggets worden gemaakt van plofkip, is de naam ‘Happy Meal’ natuurlijk bijzonder misplaatst.”

Plofkip

Met de uitdeelactie wordt extra aandacht gevraagd voor het miserabele leven van de plofkip: in zes weken tijd groeit die van een klein kuiken tot een vleeskip van meer dan twee kilo. Ze leeft met tienduizenden in een dichte stal, in haar eigen uitwerpselen, met allerlei gezondheidsproblemen tot gevolg. Omdat de nuggets die Wakker Dier uitdeelt veganistisch zijn, komt er geen enkel dierenleed aan te pas.

Campagne

Wakker Dier voert sinds 2012 campagne tegen de plofkip. Supermarkten schakelen inmiddels om naar plofkipvrije producten. De meeste restaurants in Nederland, waarvan McDonald’s de grootste en bekendste is, verkopen echter nog steeds plofkip. Voor McDonald’s is het belangrijk dat haar producten goedkoop blijven en zij wil niet overstappen naar een kippenras dat minder snel groeit.