Wakker Dier wil dat Albert Heijn stopt met lokkip

Wakker Dier wil dat Albert Heijn stopt met stunten met keurmerkloos kippenvlees. Daarom lanceert ze vandaag een nieuwe reclamespot en social mediacampagne. “Albert Heijn lokt ook met Pasen vrolijk klanten de winkel in met kippenleed. De prijs voor de kippen: een beroerd, kort leven met weinig bewegingsruimte”, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Afgelopen jaar werden door alle supermarkten meer aanbiedingen van kippenvlees zonder keurmerk gedaan dan ooit te voren. Albert Heijn spande de kroon met deze kip-kiloknallers. Twintig procent ervan was van het Zaanse bedrijf afkomstig. Hilhorst: “Door zoveel kiloknallers aan te bieden, houdt Albert Heijn de prijs van kippenvlees structureel laag. Door die focus op de laagste prijs, wordt er beknibbeld op dierenwelzijn.”

Geen daglicht

De lokkip van Albert Heijn groeit op met zestien kippen per vierkante meter. Bovendien komen ze nooit buiten en krijgen ze geen daglicht. Ze leven zeven weken op de uitwerpselen van zichzelf en de andere kippen. Wakker Dier wil dat alle supermarkten alleen nog kippenvlees aanbieden met minimaal één ster van het Beter Leven keurmerk.