Weer miljoenen EU-subsidie naar vleesreclame

Beeld: supermarktschap verse kip

De EU financiert opnieuw reclame die de vleesconsumptie moet bevorderen. Gisterenavond is bekend gemaakt hoeveel geld er deze ‘subsidieronde’ weer wordt uitgedeeld: 14,8 miljoen euro aan vleescampagnes en nog eens 17,5 miljoen euro aan campagnes waar vlees een onderdeel van is. Anne Hilhorst van Wakker Dier: “Subsidies die de vleesconsumptie opjagen zijn echt niet meer van deze tijd. De grote dierenwelzijns- en klimaatproblemen vragen juist om minder vlees!”

Europa kent van oudsher een subsidieregeling voor voorlichting en afzetbevordering van agrarische producten, waaronder vlees. Tientallen miljoenen euro’s aan subsidie gingen de afgelopen jaren naar rund-, varken-, kip-, geiten-, schapen- en konijnenvlees.

Nederland


Deze keer ontvangt de Nederlandse Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) 1,9 miljoen euro. Dit bedrag is bedoeld voor de promotie van Nederlands rundvlees in Zuid Korea en China. Er is geen nieuwe vleessubsidie toegekend voor de promotie van vlees in Nederland. Vorig jaar gebeurde dat wel. Toen ontving de Europese en Nederlandse pluimvee industrie 4,4 miljoen euro voor een campagne ter bevordering van de kipconsumptie.

Minder vlees


Terwijl de EU de vleesconsumptie stimuleert, probeert Nederland de consumptie van vlees juist te ontmoedigen. Zo voerde het Voedingscentrum onlangs de campagne ‘Er is meer dan vlees’, omdat een lagere consumptie een positief effect op de volksgezondheid heeft. Deze campagne werd betaald door de Nederlandse overheid. Ook de klimaatcampagne ‘Iedereen doet wat’, werd met overheidsgelden gefinancierd. Daarin wordt de consument aangeraden vaker voor een vleesloos alternatief te kiezen.

Perverse subsidies


Wakker Dier is tegen deze vleessubsidies. “Dit zijn perverse subsidies. De EU heeft een verouderd beleid dat haaks op de hedendaagse idealen staat en ronduit slecht is voor dieren, klimaat en volksgezondheid” zegt Hilhorst.