• stem van de vergeten dieren in de Nederlandse vee-industrie
  • plofkip visual

Stop de plofkip!

De plofkip is ontstaan door jarenlang doorfokken op steeds goedkoper vlees. In zes weken tijd wordt een kuikentje van 50 gram vetgemest tot een vleeshomp van ruim twee kilo. Hoewel steeds minder supermarkten plofkip verkopen, is Nederland nog lang niet plofkipvrij. Wij gaan door met onze campagne totdat heel Nederland gestopt is met dit dierenleed.

  • Lees alles over onze actie tegen plofkip bij McDonald's.
  • KFC serveert plofkip. Lees meer over onze actie tegen KFC.
  • Bekijk hier wie al plofkipvrij is en wie niet.
  • Wil je weten of jouw supermarkt nog plofkip verkoopt? Kijk dan hier.
  • Plofkip, kip met een keurmerk... Hier leggen we de verschillen uit.

Het leed van de plofkip

Plofkip is het meest gehouden dier in Nederland. Volgens wetenschappers is het welzijn van deze dieren beneden de maat (EFSA 2010, WUR 2011). Daarom voert Wakker Dier campagne om een einde te maken aan de verkoop van vlees van ‘plofkippen’.

De snelle groei van de kippen zorgt voor veel welzijnsproblemen. Daar komt bij dat de dieren met 18 tot 20 anderen op een vierkante meter in een dichte stal wonen. Meer weten over het leven en leed van de plofkip? Bekijk dan onze pagina over vleeskuikens.

De campagne ‘stop de plofkip’

Wakker Dier voert sinds 2012 campagne tegen de plofkip. Wakker Dier wil dat A-merken en supermarkten plofkip vervangen door kip met minimaal één ster van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Deze kippen zijn gezonder, hebben meer ruimte en groeien langzamer. Ook hebben ze frisse lucht in een overdekte uitloop naar buiten.

Al veel succes geboekt

Wakker Dier spreekt bedrijven die plofkip blijven gebruiken of verkopen publiekelijk aan. Aanbieders die omschakelen zetten wij in het zonnetje. Veel A-merken, cateraars en ziekenhuizen hebben al toegezegd te stoppen met plofkip, zoals Unilever, Struik en alle merken babyvoeding. Kijk hier wie er omschakelt en wie er achterblijft.

2016: doorbraak bij supermarkten

Begin 2016 is er een doorbraak in supermarktenland. De twee grootste supermarkten stappen begin 2016 van de plofkip af, en veel anderen volgen later dat jaar. Zij kiezen helaas nog niet voor kip met een Beter Leven ster, maar voor een goedkopere kip die qua welzijn tussen de plofkip en kip met een ster in zit. De minimum normen voor deze kip zijn vastgelegd in de normen van de 'Kip van Morgen', maar gelukkig doen sommige supermarkten hier nog een schepje bovenop. Lees hier meer over de keuze van supermarkten.

Wakker Dier gaat door

Wakker Dier gaat door met campagne voeren totdat alle kippen die in Nederland verkocht worden, minimaal 1 Beter Leven ster dragen. 

 

nieuws over de plofkip

13 apr 2017 Lidl start met 'leghaantjes'

Goed Paasnieuws: Lidl gaat als eerste supermarkt de broertjes verkopen van legkippen. Normaal gaan deze haantjes direct uit het ei de shredder in. Lees ons persbericht of in het AD.  

14 mar 2017 Meer kip met keurmerk!

Goed nieuws: consumenten kiezen steeds vaker voor kip met een keurmerk. Het omzetaandeel groeide afgelopen jaar met 20%. Wakker Dier voert campagne tot alle kip is voorzien van een keurmerk. Lees meer. 

3 mar 2017 Van Dam laat plofkip harder ploffen

Staatssecretaris Van Dam wil (nog) geen regels opstellen om dieren te beschermen tegen extreem doorfokken. Zo laat hij toe dat de fokbedrijven doorfokken voor een varken met meer tepels en een plofkip die nóg sneller groeit. Lees ons rapport over doorfokken en de reactie van Van Dam.   

video's over plofkip

radiospots over plofkip

  • Plofkipjes bij de McDonald's (2016)
  • Raar! Plofkip in restaurants (2016)
  • Plofkip kan echt niet meer - geheim!

Laatste update: januari 2017.

wat kun jij doen?