Het eten van te veel vlees en zuivel is een belangrijke oorzaak van hart- en vaatziekten: de belangrijkste doodsoorzaak in Europa. Te veel vlees en zuivel draagt ook bij aan overgewicht en diabetes.

Te veel vlees is ongezond

Gemiddeld eten Nederlanders 38 kilo vlees per jaar. Dat is veel meer dan we nodig hebben. Sterker nog, het is volgens veel experts zelfs meer dan goed voor ons is. Vooral het eten van te veel bewerkt vlees is zeer ongezond. Daarom zette de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in 2015 bewerkt vlees op de lijst van kankerverwekkende stoffen.

Gezonder leven zonder vlees

Een dieet met minder vlees is gevarieerder en daarom al snel gezonder. Volgens het Voedingscentrum levert een meer plantaardig dieet gezondheidswinst op. Je kunt vlees zelfs helemaal uit je dieet schrappen. Alle essentiële voedingsstoffen van vlees kunnen we ook via plantaardig eten binnenkrijgen.

Gif in vis

Vis kan giftige stoffen bevatten, zoals zware metalen, dioxines, PCB’s en resten bestrijdingsmiddelen. Geregeld worden er te hoge concentraties gifstoffen gemeten in bijvoorbeeld in paling, tonijn of makreel. Om die reden verbood de overheid in 2014 in bepaalde wateren te vissen. Ook in kweekvis kunnen schadelijke stoffen zitten, vooral als ze gevoerd worden met vismeel en visolie. Reden genoeg om niet te vaak vis te eten of vis te vermijden.

Zo leef je gezonder zonder vis

Als je vis helemaal uit je dieet schrapt, dan krijg je misschien te weinig omega 3-vetzuren binnen. De vetzuren ALA, EPA en DHA horen bij een gezond dieet. Vooral DHA komt niet voor in andere voeding dan vis. Toch hoef je geen vis te eten of visolie-pillen te slikken. Algen zijn namelijk dé bron van deze gunstige vetzuren! Dus als je vis helemaal wilt laten staan, koop dan vegetarisch omega 3-pillen met DHA op basis van algen.