Te veel vlees is ongezond

Gemiddeld eten Nederlanders 38 kilo vlees per jaar. Dat is veel meer dan we nodig hebben. Sterker nog, het is volgens veel experts zelfs meer dan goed voor ons is. Vooral het eten van te veel bewerkt vlees is zeer ongezond. Het geeft een verhoogd risico op beroertes, diabetes type 2 en darmkanker. Daarom zette de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in 2015 bewerkt vlees op de lijst van kankerverwekkende stoffen.

Gezond leven zonder vlees

Een dieet met minder vlees is gevarieerder en daarom al snel gezonder. Volgens het Voedingscentrum levert een meer plantaardig dieet gezondheidswinst op. Je kunt vlees en vis zelfs helemaal uit je dieet schrappen. Alle essentiële voedingsstoffen van vlees kunnen we ook via plantaardig eten binnenkrijgen.

Zo leef je gezonder zonder vis

Als je vis helemaal uit je dieet schrapt, dan krijg je misschien te weinig omega 3-vetzuren binnen. De vetzuren ALA, EPA en DHA horen bij een gezond dieet. Vooral DHA komt niet voor in andere voeding dan vis. Toch hoef je geen vis te eten of visolie-pillen te slikken. Algen zijn namelijk dé bron van deze gunstige vetzuren! Dus als je vis helemaal wilt laten staan, koop dan vegetarische omega 3-pillen met DHA op basis van algen.