Aantal volumestunts met vlees fors toegenomen

Beeld: een volumestunt voor vlees in het supermarktschap

Het aantal volumestunts voor vlees is in acht jaar tijd verviervoudigd, blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Momenteel stimuleren 4 op de 10 vleesaanbiedingen consumenten om meerdere verpakkingen te kopen, bijvoorbeeld met 1 + 1 gratis of het tweede product voor de halve prijs. “Juist met deze vleesstapelstunts drijven supermarkten de vleesconsumptie op. Terwijl we er al ongezond veel van eten,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.

Beeld: aantal volumestunts voor vlees bij supermarkten

Effect volumestunts

Bij promoties kunnen supermarkten losse producten in prijs verlagen of volumekorting geven, die ingaat bij de aanschaf van meerdere productverpakkingen. Deze tweede categorie, de volumestunts, zorgt voor de grootste consumptiegroei. Bij vlees is een hogere consumptie slecht voor onze gezondheid, de planeet en de dieren. Net als bij zuivel. Daarnaast zijn consumenten uiteindelijk ook duurder uit, omdat ze verleid worden om meer te kopen.

Zuivel

Bij zuivelproducten komt volumekorting nog vaker voor dan bij vlees: bijna de helft van alle zuivelaanbiedingen is een volumestunt. Zuivel heeft een grote impact op het klimaat én op het welzijn van koeien. Molenaar: “Voor verantwoorde bedrijven zou dat voldoende reden moeten zijn om hun klanten juist te helpen met het minderen van zuivel.” Omdat Wakker Dier de zuivelaanbiedingen van supermarkten pas sinds 2022 monitort, is niet duidelijk hoe de volumestunts binnen deze categorie zich historisch hebben ontwikkeld.

Foldermonitor

Wakker Dier analyseerde de supermarktaanbiedingen in de eerste drie kwartalen van ieder jaar. De dierenwelzijnsorganisatie houdt sinds 2015 het aantal aanbiedingen bij voor vlees en vleesvervangers en sinds 2022 ook  die voor zuivel en zuivelvervangers van twaalf supermarktketens. Op dit moment zijn dat Albert Heijn, Aldi, Coop, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Picnic, Plus, Spar en Vomar.