Chocomel-letterpakken spellen ‘STOP MET SLOOPMELK’

Stop met sloopmelk Chocomelk letterpakken

‘RUK’, ‘ZIELIG, ‘SLOOPMELK’, spellen de letterpakken van Chocomel in de supermarkt. Het is het werk van Wakker Dier, die iedereen oproept om zich ook uit te spreken tegen sloopmelk in Chocomel. Campagneleider van Wakker Dier Leonie Vestering: “Met deze actie spellen we het voor Chocomel letterlijk uit: stop met sloopmelk!”.

Al jaren zet Chocomel rond Sinterklaastijd letters op zijn verpakking en spellen consumenten hiermee woorden. Vaak schunnige. Wakker Dier haakt hierop in door met letterpakken te laten zien wat de organisatie vindt van sloopmelk in Chocomel.

Landelijke actie

Op social media moedigt Wakker Dier volgers aan om zelf ook aan de slag te gaan met de letterpakken in de supermarkt. Vanaf woensdag liggen er ook Boomerang-kaarten in horecagelegenheden door heel Nederland. Vestering: “Achter elke warme Chocomel in een gezellig café schuilt dierenleed. Het is hoog tijd dat de consument dit weet”.

Sloopmelk in Chocomel

Chocomel wordt gemaakt van sloopmelk, melk zonder goed dierenwelzijnskeurmerk. En dat is slecht nieuws voor de melkkoeien. Deze dieren moeten veel melk produceren, vaak onder belabberde omstandigheden. Mede hierdoor loopt gemiddeld één op de vier melkkoeien kreupel, en lijdt één op de drie aan ontstekingen aan haar uier. Vestering: “Dat valt ons vies tegen van zo’n bekend merk!”

Campagne voor de melkkoe

Chocomel is een van de grotere merken van FrieslandCampina. Tegen die zuivelgigant voert Wakker Dier al langere tijd campagne. De organisatie wil dat FrieslandCampina stopt met sloopmelk en overstapt naar melk met minimaal één Beter Leven-ster of melk van Nederlandse biologische melkkoeien. De sloopmelkcampagne loopt sinds 2021. Wakker Dier wil hiermee het leven verbeteren van bijna 1,5 miljoen melkkoeien in Nederland.