Friesche Vlag niet langer een Liegebeest

Friesche Vlag gaat de verpakking aanpassen van haar koffieverrijker Halfvol Plantaardig. De koffieverrijker was genomineerd in de Liegebeestverkiezing van Wakker Dier omdat dit ‘plantaardige’ product voor 96 procent uit koemelk bestaat. Het zuivelbedrijf zegt te begrijpen dat de naam Halfvol Plantaardig voor verwarring kan zorgen en gaat een naam bedenken die deze verwarring wegneemt. Wakker Dier haalt Friesche Vlag daarom uit de verkiezing. Er doen nu nog vier kandidaten mee: Almhof, Rio Mare en twee uitingen van Albert Heijn. Wakker Dier hoopt dat zij het goede voorbeeld van Friesche Vlag zullen volgen. Stemmen kan nog tot en met 20 augustus op wakkerdier.nl/liegebeest

Halfvol Plantaardig met melk

Halfvol Plantaardig is een zogenoemde koffieverrijker die voor 96 procent uit koemelk bestaat. Een deel van deze melk is zelfs stalmelk. De term ‘plantaardig’ zou slaan op de vier procent plantaardige olie in het product. Wakker Dier was niet te spreken over deze vorm van misleiding en heeft de koffieverrijker van Friesche Vlag eerder deze week genomineerd voor de Liegebeestverkiezing. Als reactie hierop heeft het moederbedrijf FrieslandCampina toegezegd de verpakking aan te passen. “We begrijpen de verwarring die kan ontstaan over de naam Halfvol Plantaardig onder gebruikers en nemen de opmerking hierover van Wakker Dier dan ook serieus. We zullen de naamgeving van het product tegen het licht houden en een naam bedenken die de mogelijke verwarring wegneemt”, aldus FrieslandCampina.

Nog vier kandidaten over

Er zijn nog vier Liegebeestkandidaten over. Almhof leidt consumenten om de tuin met misleidende tv-reclames met koeien in de wei. Rio Mare legt op de verpakking nadruk op ‘welzijn’, terwijl op de vissersboten tonijn levend wordt ingevroren. Supermarktketen Albert Heijn is twee keer genomineerd. Met hun tv-commercial over kweekzalm waar ze de opelkaar gepropte vissen ‘very happy fish’ noemt. En met een artikel over hun serranoham in de Allerhande. Bij dat artikel stond een afbeelding van varkens, buiten in de Spaanse wei. Maar die varkens zitten hun hele leven binnen, opgesloten in een krap hok.

Albert Heijn heeft inmiddels gereageerd op de nominaties. De uitspraak over kweekzalm ziet het bedrijf als overdrachtelijk. Wakker Dier vindt het oneerlijk dat Albert Heijn kleurige beeldspraak gebruikt om dierenleed te verbergen. Over het artikel in de Allerhande geeft het bedrijf toe dat de foto van varkens in de wei misleidend is, maar rectificeert dit niet naar de ruim vier miljoen Allerhande lezers. Almhof en Rio Mare hebben beiden nog niet gereageerd op de nominatie.

Dieroneerlijke reclames

Merken die liegen of misleiden over dierenwelzijn maken misbruik van de goede bedoelingen van de consument. Hierdoor krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans. Helaas zetten producenten ons toch maar al te vaak op het verkeerde been met hun diervriendelijke praatjes en plaatjes.

De jaarlijkse Liegebeestverkiezing van Wakker Dier brengt deze dieroneerlijke aanprijzingen aan het licht. De Nederlandse consument kiest vervolgens het grootste Liegebeest van allemaal. En de verkiezing is een succes. Steeds vaker staken de genomineerden hun dieroneerlijke reclames of, nog beter, passen ze hun producten aan.

Liegebeesten van voorgaande jaren

De winnaar van vorig jaar was kalfsvlees van het merk VITEL-oké. Ze noemde dit vlees ‘uiterst diervriendelijk geproduceerd’, terwijl de kalfjes hun hele leven in een dichte stal zonder stro leven. In 2015 ging de prijs naar KFC. De plofkip-gigant probeerde het leed achter haar plofkip te verdoezelen met woorden als ‘Don’t worry, eat happy’. Ook de term scharrelei is in het verleden uitgeroepen tot winnaar. De term doet vermoeden dat de kippen buiten kunnen scharrelen, terwijl ze met duizenden soortgenoten binnen zitten in een schuur.