Krantenadvertentie: vier ouderwetse supermarkten blijven vlees opdringen

Beeld: ouderwetse vleesreclame in de krant

Met een paginagrote advertentie in de Volkskrant, Trouw, Parool en NRC spreekt Wakker Dier vandaag vier supermarkten aan die weigeren ambitieuze stappen te zetten richting meer plantaardig. Dit zijn Dekamarkt, Hoogvliet, Spar en Vomar. “Steeds meer supermarkten helpen hun klanten om meer plantaardig te eten. Maar deze achterlopers blijven vlees opdringen en werken verandering tegen,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier.

Van alle eiwitten die Nederlanders eten, is op dit moment 40 procent plantaardig. Wakker Dier vraagt supermarkten om actief toe te werken naar een aandeel plantaardig van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030, waarbij de totale hoeveelheid eiwitten niet toeneemt. En om jaarlijks hun voortgang op de eiwitverhouding te publiceren. Supermarkten Dekamarkt, Hoogvliet, Spar en Vomar weigeren zich hieraan te verbinden.

Supermarkten aan zet

Ruim zeventig procent van de Nederlanders wil minder vlees eten. Toch is de vleesconsumptie al jaren nagenoeg stabiel. Verreweg het meeste vlees wordt verkocht bij supermarkten, die bovendien goed zijn in het sturen wat hun klanten kopen. Daarom vraagt Wakker Dier hen om consumenten actief te helpen om meer plantaardig te eten. Eerder committeerden supermarkten Albert Heijn, Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin en Plus zich aan de ‘meer plant’-doelstelling van Wakker Dier, evenals online supermarkt Crisp en zestien bedrijfscateraars. Jumbo liet vrijdag aanvullend weten te stoppen met vleesaanbiedingen.

Eiwittransitie

De Gezondheidsraad concludeerde onlangs dat een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten beter is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders. En daarnaast zorgt voor een 25 procent lagere milieu-impact van onze voeding. De Gezondheidsraad wijst onder andere naar supermarkten om consumenten hierin te helpen. Wakker Dier voert campagne om supermarkten hiertoe te bewegen.